Anmeldelse af Normale mennesker

Ungdomsserien Normale mennesker (Normal People) på DR er en smuk og rørende fortælling om ung kærlighed. Fordelt på 12 afsnit er romanen af samme navn, skrevet af den irske forfatter Sally Rooney, udfoldet på magisk vis til fjernsynsskærmen.

Igennem en årrække følger vi den stormende forelskelse mellem Marianne (Daisy Edgar-Jones) og Connell (Paul Mescal). Først i deres tid i gymnasiet i den lille by Sligo i Irland, sidenhen på universitet Trinity i Dublin.

To forskellige baggrunde

Marianne er en introvert og intelligent outsider i modsætning til Connell, som er vellidt, veltrænet og ligeledes lynende intelligent. Marianne kommer fra en velhavende familie med masser af succes, men relationen mellem moren, broren og søsteren er iskold og fjern. Hos familien arbejder Connells mor, som i modsætning til Mariannes familie er varm, omsorgsful og kærlig.

Som udgangspunkt ser de to unge mennesker ikke ud til at have meget til fælles, da de lever to forskellige liv på gymnasiet. Marianne som offer for mobning og Connell som en del af det populære slæng og gruppen, der mobber. De mødes dog grundet gensidig fysisk tiltrækning og deres interesse for litteratur. De indleder et glødende hedt og hemmeligt seksuelt forhold, men følelserne, der udvikles, og hemmeligheden om deres forhold for vennerne i skolen bliver for meget for deres usikre personligheder.

Karakterudvikling fra gymnasie til universitet

Det er tydeligt, at både Marianne and Connell er to betænkelige personligheder, og deres usikkerhed lyser gennem deres handlinger og ud gennem skærmen. I hvert afsnit fristes man til at råbe frustreret til en af de to, da misforståelser, usagte følelser og usikkerheden driver dem i hver deres retning, selvom det er tydeligt for enhver, at følelserne mellem dem er helt specielle. Hvad, der skyldes deres usikkerhed, kan have mange årsager, men en af dem er især behovet for at opretholde deres rolle og status på gymnasiet.

De sociale spilleregler på gymnasiet spænder ben for deres interesse og nysgerrighed, og derfor holder de lumre møder hemmeligt. Deres roller ændrer sig markant, da de kommer på universitetet Trinity. Her har Marianne nemt ved at finde nye venner og finder sig mere tilpas end Connell, som har sagt farvel til den sammentømrede gruppe hjemme i Sligo.

Efter en del tid hver for sig er gensynsglæden ambivalent, da rollerne nu er anderledes. Her bliver det også tydeligt, hvor dygtige de to skuespillere Daisy Edgar-Jones og Paul Mescal er. Fra det første akavede kys med udforskende øjne til slutningen, hvor deres modne rolige omsorg for hinandens bedste, er der sket en omfattende karakterudvikling, som formidles skrøbeligt og fænomenalt.

Karaktererne gør op med stereotype kønsroller

Udover denne udvikling er deres karakterer også interessante, fordi de gør op med nogle ellers klassiske kønsroller. Inddelingen af klasser, samt forestillinger om den typiske sportsfyr og den stille intellektuelle pige, bliver rusket godt og grundigt. I Normale mennesker er det sportsfyren, der hører til middelklassen, og den usikre pige, der er velhavende.

Derudover oplever Connell angst og depression, som oftest tilegnes kvinder i serier og på film. Dét og meget andet gør Normale Mennesker til en fantastisk serie, der ikke bare er en happy-go-lucky kærlighedshistorie, men et realistisk portræt af de mange op- og nedture, som ungdommen og den første forelskelse bærer med sig.

Eksplicitte sexscener

Normale mennesker minder én om ungdommen, ens første kærlighed, første forelskelse og i den grad om ens første gang. Da serien udspiller sig i et ungdomsmiljø, er det naturligt, at sex er en del af deres bevidsthed. Seriens skabere formår dog at portrættere sex enormt naturligt og realistisk.

Der er mange eksplicitte sexscener mellem Marianne og Connell. De er naturlige og smukke og på ingen måde pornografiske. Dette er endnu en grund til, at Normale mennesker er vigtig, da den viser en mere realistisk og fin tilgang til sex end de mange let tilgængelige pornohjemmesider, som mange unge udforsker, og som ikke givet et retvisende billede af, hvordan man som ung og uerfaren skal forholde sig til sex.

Alle unge bør se Normale mennesker, dels for at identificere sig med de to hovedroller for at føle sig, som titlen antyder, normal, men også for at lære, at sex har mange nuancer. Udover den realistiske tilgang til den ”første gang”, så berør Normale mennesker også andre aktuelle emner, som unge slås med – blandt andet samtykke til sex, deling af billeder af seksuel karakter og bekræftelse gennem sex, samt dét faktum, at fordi du har en familie, betyder det ikke nødvendigvis, at du føler, du har et hjem. Blandt andet af disse grunde viser serien herved en enorm aktualitet for nutidens unge.

Andet end blot en klassisk kærlighedshistorie

Normale mennesker er ikke en tragisk kærlighedshistorie, men en smuk fortælling om at vokse og modnes sammen for til sidst at være selvstændig. Jeg har ikke selv læst romanen af Sally Rooney, men det skal jeg, for jeg kan ikke få nok af Marianne og Connells historie. En purung kærlighedshistorie kan lyde banal, men her er den så melankolsk, fint og følsomt forløst. En raffineret lille perle af en serie.

Instruktør: Lenny Abrahamson, Hettie Macdonald
Manuskriptforfatter: Alice Birch, Mark O’Rowe, Sally Rooney
Medvirkende: Daisy Edgar-Jones, Paul Mescal, Aislín McGuckin, Sarah Greene, Desmond Eastwood, Frank Blake, India Mullen, Eliot Salt, Eanna hardwick mfl.