Anmeldelse af Perry Mason sæson 1

AfFreddy E. Silva
8. juli 2020
Perry Mason sæson 1 anmeldelse
Matthew Rhys som Perry Mason i serien 'Perry Mason' på HBO Max / Foto: HBO Max

Klassikeren Perry Mason er blevet genoplivet på HBO Nordic og denne gang med en ny skabelsesberetning. Den glatte og stilrene forsvarsadvokat Perry Mason fra sluthalvtredsernes sort/hvide tv-serie er nu i stedet en usleben rendestensdetektiv, der i året 1932 kæmper sig igennem en grum skilsmisse og PTSD efter Første Verdenskrig.

Perry Mason sæson 1

Streamingtjeneste: HBO Nordic
Premieredato: 21. juni 2020
Genre: Krimi, drama, historie
Instruktør: Timothy Van Patten, Deniz Gamze Ergüven.
Manuskriptforfatter: Ron Fitzgerald, m.fl..
Medvirkende: Matthew Rhys, John Lithgow, Robert Patrick, Chris Chalk, m.fl.
Antal afsnit: 8 (1+2 anmeldt)

I Los Angeles under Depressionen hvirvles både Mason (Matthew Rhys fra The Americans og A Beautiful Day in the Neighbourhood) og hans mentor, advokaten E. B. Jonathan (John Lithgow fra Third Rock from the Sun og Interstellar) ind i en grusom sag om kidnapning og mord på babyen, Charlie Dodson.

'Perry Mason'

E. B. hyres af den indflydelsesrige radiopræst Herman Baggerly (Robert Patrick fra Terminator 2 og From Dusk Till Dawn the Series) til at hjælpe Charlies sønderknuste forældre. Helt uventet har depressionstidens korrupte politi i Los Angeles vendt søgelyset mod parret, da den ærgerrige offentlige anklager Barnes forventer sagen afsluttet hurtigt og effektivt for egen vindings skyld.

Under et sidespring i historien forsøger Mason at tjene lidt ekstra ved at afpresse en filmmogul med afslørende fotos, mens Charlie-sagen gradvist bliver mere kompliceret: Kriminalassistenterne, der efterforsker Charlies kidnapning og mord, har umiddelbart ikke rent mel i posen selv. Derudover viser det sig, at radiopræst Baggerly og hans menighed har skeletter i skabet, og selv lille Charlies forældre rummer egne hemmeligheder. Mysteriet er kun lige begyndt.

Robert Downey Jr. som Mason

Oprindeligt skulle Robert Downey Jr. (Air America, Chaplin, Iron Man, Avengers) besætte hovedrollen i miniserien Perry Mason, men grundet en overfyldt kalender meldte Downey Jr. afbud, hvorefter han og hans kone, Susan Downey, blev executive producers.

Perry Mason sæson 1 anmeldelse
Matthew Rhys som Perry Mason i serien 'Perry Mason' på HBO Max

Efter denne omrokering gik hovedrollen til Matthew Rhys, og denne beslutning har umiddelbart kun bidraget positivt til serien. Trods Robert Downey Jr. er en ferm skuespiller, der utvivlsomt havde leveret en blændende Mason, så havde hans tilstedeværelse muligvis medbragt associationer til blandt andre Marvels produktioner, hvilket i værste fald virker illusionsbrydende. I stedet bidrager den mindre poppede Matthew Rhys og hans nedslidte version af Mason-karakteren til resten af seriens rå stemning. For rå, dét er den.

En ubarmhjertig verden

Er man fan af horrorkrimien Seven fra 1995, så kan man nok også lide Perry Mason, for stemningen læner sig tæt op ad samme opskrift. For det meste består scenografien af beskidte, brune farvetoner krydret med forfald og en aura af modløshed. Stilen er lagt fra de indledende minutter, hvor vi får serveret et makabert nærbillede af en død Charlie med øjenlågene syet åbne. Senere besøger Mason lighuset for at finde et slips til sit møde i retten, og dette forsøg på komik ender blot som endnu et bevis på den ubarmhjertige verden, vi befinder os i, hvor uskyldige borgere lever i frygt for både forbrydere og det korrupte, magtfulde politi.

Ovenstående står særligt i skarp kontrast til den oprindelige, stuerene serie fra halvtredserne og tresserne, bygget op med sober dialog og familievenlig indpakning af mordsagerne. Dengang tunede man ind på Raymond Burr som velklædt og stilfuld advokat, akkompagneret af en velfriseret William Hopper som kontorets hyrede detektiv, Paul Drake, samt en konservativ og proper Barbara Hale som sekretæren Della Street. Samtlige karakterer er nu med igen og deres tilstedeværelse prikker måske nok til nostalgien, men genkendelsen forbliver udelukkende ved navnene.

'Perry Mason'

For selv om sekretæren Della Street er med på holdet igen – denne gang som E. B. Jonathans sekretær – så udviser nye Della markant flere ben i næsen og mindre af 50'ernes feminine føjelighed. Også Paul Drake får sin introduktion her i begyndelsen, men han er endnu ikke tilknyttet advokatkontoret.

I stedet møder vi en afroamerikansk gadebetjent med potentielle detektivevner; omgivet af kolleger, der brutalt understreger, at ingen mørke betjente bliver kriminalassistenter. Trøst finder vi seere dog i visheden om hvilken stilling, der venter Paul Drake i fremtiden.

Ny skabelsesberetning

Mens Raymond Burrs version var en veletableret forsvarsadvokat, så er Matthew Rhys en udvasket bums, der knapt magter at beholde sin detektivlicens. Alligevel fornemmer man, hvorledes den nye skabelsesberetning lurer bag sagen om Charlie. Med E. B. Jonathan som mentor og med den gamle serie i baghovedet, kan vi hen ad vejen nok forvente en Mason, der løser sagerne i retssalen, ikke på gaden.

Oveni bringer miniseriens alvorlige og realistiske tone en lovning om, at mordsagerne i HBOs reboot bliver løst mere raffineret end forgængerens gennemgående, offentlige tilståelser i slutningen af hvert afsnit.

Efter de første to afsnit falder det naturligt at sammenligne Perry Mason med både True Detective og andre dystre krimier som Seven og 8mm – den type fortællinger, der bortmaner alle forhåbninger om menneskets fundamentale godhed. Så hvis ikke, du skræmmes væk af at få udstillet menneskehedens mørkeste sider, bør du vende din opmærksomhed mod HBO Nordics Perry Mason - for han i den grad tilbage. Mere realistisk end vi før har set ham.