Anmeldelse af Star Trek: Picard

Star Trek: Picard (Herefter ST:P) er en af de TV-serier, der har været omgæret af mest forventning i de sidste par år.

Lige siden Patrick Stewart gik på scenen i august 2018 til en convention og bekendtgjorde, at (på trods af, at han havde sagt tidligere, at han var færdig med figuren) Jean-Luc Picard ville vende tilbage og få sin egen serie, som altså ville være en direkte fortsættelse af Star Trek: The Next Generation og de efterfølgende film, hvoraf den sidste havde premiere i 2002. Serien har også fundet et andet hjem end de andre Star Trek-serier, nemlig hos Amazon Prime.

Picard er ikke den samme

18 år er lang tid at vente på en fortsættelse, og Stewart gjorde da også meget ud af at forberede fans på, at Picard ikke ville være den samme som i den gamle serie. Serien foregår 20 år efter den sidste film, altså næsten real time, og Picard er nu blevet 94 år gammel, har trukket sig tilbage til sin families vingård i Frankrig og er færdig med Starfleet.

Desuden har han reddet sig en hjernesygdom (hvilket man godt vidste, hvis man har set den gamle serie, hvor han rejste i tiden og blandt andet så sin egen fremtid), og han har ikke rigtigt noget med sine gamle venner at gøre mere.

Da en mystisk ung pige dukker op hos ham, og fortæller en fantastisk historie om, at hun er blevet overfaldet af sortklædte snigmordere i sin lejlighed, og at den eneste, hun kunne vende sig til, er ham, må han dog pludselig tage stilling til, om han skal vende tilbage til verden. Desværre er Starfleet ikke så samarbejdsvillig, så i stedet for et stort rumskib, som vi er vant til at se ham kommandere, så er Picard i denne serie simpelthen passager på en andens skib – hvilket faktisk føles virkeligt underligt.

Serien har en del større overraskelser, og derfor vil jeg også være meget forsigtig med at give mere end dette meget løse referat og i stedet koncentrere mig om, hvorvidt serien er værd at se.

Virkelighedens teknologi har overhalet den fiktive verden

De, der har set Star Trek: Discovery er godt klar over, at tingene i Star Trek-universet er blevet en del lavet om, siden den sidste serie Enterprise kørte i 2001-2004. Dels har der været de tre reboot-film, der foregik i James Kirks tid (dvs 100 år før ST:P foregår), og dels har teknologien i virkeligheden på nogen måder overhalet den fiktive verden.

Foto: Patrick Stewart som Jean-Luc Picard, Evan Evagora som Elnor, Santiago Cabrera som Rios, Michelle Hurd som Raffi/STAR TREK: PICARD/Trae Patton/CBS ©2019 CBS Interactive, Inc. All Rights Reserved.

I The Next Generation talte folk sammen via et badge på brystet (en communicator), men i dag kan man lave videoopkald med en mobiltelefon. Discovery løste dette ved at lave holografiske samtaler (selvom den foregik på en tid, hvor teknologien til det ikke var der!), og filmene løste ved at lave rumskibet Enterprise om til noget, der mere lignede en Mac-store, med store, hvide flader.

ST:P spiller også på dette, og laver konsollerne holografiske i stedet for at have knapper eller interface. Uniformer, våben og udstyr er blevet lidt mere avanceret for at vi som seere også føler, at der er gået tid i fremtiden. Jeg brød mig ikke om det i prequel-serien og filmene, men her, som en videreudvikling, fungerer det egentligt meget godt.

Picard er blevet en sidekarakter

Hvad, der til gengæld ikke fungerer helt så godt er, at Picard selv, gennem det meste af serien, simpelthen er en passager, en sidekarakter, mens hans nye besætning/gruppe af lejesoldater får lov at tage føringen. Der bruges også en enorm mængde tid på den unge pige Dahj/Soji, som er historiens omdrejningspunkt og den, det hele drejer sig om. Desværre har hun absolut ingen personlighed, hvilket gør det lidt svært at holde med hende.

Selve historien følger Picards rejse, først på Jorden og senere i rummet, for at redde hende. Undervejs render vi ind i nogle gamle venner fra den gamle serie, og det er virkeligt skønt at se disse karakterer igen efter så mange år. Det er da også dette, der virkelig bærer serien – følelsen af at vende tilbage til noget velkendt, og gense gamle venner.

Star Trek: Picard er for fans

Hvis man forventer åndeløs action og rumkampe, så bliver man dog slemt skuffet. Der er ikke ret mange actionscener i serien, hvilket sådan ser et helt i den ”rigtige” Star Trek-ånd. Filmene har altid været mere actionprægede, mens serien var mere tænksom og intelligent. Jeg vil dog ikke gå så langt som til at decideret at kalde ST:P for intelligent. Dertil er den ikke spændende og for folk, der ikke er decideret fans af verdenen, vil den nok gå for langsomt.

Den har, på trods af sit meget inklusive cast, heller ikke helt samme fornemmelse af at tale ned til sine seere som Discovery har, og det er rart. Jeg følte mig egentlig glad for at se serien, selvom jeg godt kunne have ønsket, at den havde været lidt mere kompakt. Serien er på ti episoder, og der kunne snildt have nøjedes med otte ved at skære lidt af det overflødige fedt fra.

Hvis du har set de gamle Star Trek-serier, så skal du definitivt se ST:P, ikke mindst for det sidste afsnit som er helt fantastisk godt. Hvis du er en, der aldrig har set noget Star Trek før, så er du nok bedst tjent med at starte med en af de andre serier.

Instruktør: Hanelle M. Culpepper, Jonathan Frakes m.fl.
Manuskriptforfatter: Kirsten Beyer, Michael Chabon m.fl.
Medvirkende: Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones m.fl.