Anmeldelse af Star Trek: Picard

31. marts 2020
Foto: Patrick Stewart som Jean-Luc Picard, Evan Evagora som Elnor, Santiago Cabrera som Rios, Michelle Hurd som Raffi/STAR TREK: PICARD/Trae Patton/CBS ©2019 CBS Interactive, Inc. All Rights Reserved.

Star Trek: PicardST:P

Lige siden Patrick Stewart gik på scenen i august 2018 til en convention og bekendtgjorde, at (på trods af, at han havde sagt tidligere, at han var færdig med figuren) Jean-Luc Picard ville vende tilbage og få sin egen serie, som altså ville være en direkte fortsættelse af Star Trek: The Next Generation og de efterfølgende film, hvoraf den sidste havde premiere i 2002. Serien har også fundet et andet hjem end de andre Star Trek-serier, nemlig hos Amazon Prime.

Picard er ikke den samme

Desuden har han reddet sig en hjernesygdom (hvilket man godt vidste, hvis man har set den gamle serie, hvor han rejste i tiden og blandt andet så sin egen fremtid), og han har ikke rigtigt noget med sine gamle venner at gøre mere.

Da en mystisk ung pige dukker op hos ham, og fortæller en fantastisk historie om, at hun er blevet overfaldet af sortklædte snigmordere i sin lejlighed, og at den eneste, hun kunne vende sig til, er ham, må han dog pludselig tage stilling til, om han skal vende tilbage til verden. Desværre er Starfleet ikke så samarbejdsvillig, så i stedet for et stort rumskib, som vi er vant til at se ham kommandere, så er Picard i denne serie simpelthen passager på en andens skib – hvilket faktisk føles virkeligt underligt.

Serien har en del større overraskelser, og derfor vil jeg også være meget forsigtig med at give mere end dette meget løse referat og i stedet koncentrere mig om, hvorvidt serien er værd at se.

Virkelighedens teknologi har overhalet den fiktive verden

Star Trek: DiscoveryEnterpriseST:P

I The Next Generation talte folk sammen via et badge på brystet (en communicator), men i dag kan man lave videoopkald med en mobiltelefon. Discovery løste dette ved at lave holografiske samtaler (selvom den foregik på en tid, hvor teknologien til det ikke var der!), og filmene løste ved at lave rumskibet Enterprise om til noget, der mere lignede en Mac-store, med store, hvide flader.

ST:P spiller også på dette, og laver konsollerne holografiske i stedet for at have knapper eller interface. Uniformer, våben og udstyr er blevet lidt mere avanceret for at vi som seere også føler, at der er gået tid i fremtiden. Jeg brød mig ikke om det i prequel-serien og filmene, men her, som en videreudvikling, fungerer det egentligt meget godt.

Picard er blevet en sidekarakter

Selve historien følger Picards rejse, først på Jorden og senere i rummet, for at redde hende. Undervejs render vi ind i nogle gamle venner fra den gamle serie, og det er virkeligt skønt at se disse karakterer igen efter så mange år. Det er da også dette, der virkelig bærer serien – følelsen af at vende tilbage til noget velkendt, og gense gamle venner.

Star Trek: Picard er for fans

ST:P

Den har, på trods af sit meget inklusive cast, heller ikke helt samme fornemmelse af at tale ned til sine seere som Discovery har, og det er rart. Jeg følte mig egentlig glad for at se serien, selvom jeg godt kunne have ønsket, at den havde været lidt mere kompakt. Serien er på ti episoder, og der kunne snildt have nøjedes med otte ved at skære lidt af det overflødige fedt fra.

Hvis du har set de gamle Star Trek-serier, så skal du definitivt se ST:P, ikke mindst for det sidste afsnit som er helt fantastisk godt. Hvis du er en, der aldrig har set noget Star Trek før, så er du nok bedst tjent med at starte med en af de andre serier.

Instruktør: Hanelle M. Culpepper, Jonathan Frakes m.fl.
Manuskriptforfatter: Kirsten Beyer, Michael Chabon m.fl.
Medvirkende: Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones m.fl.