Anmeldelse af The Plot Against America

AfKim Sørensen
22. april 2020
The Plot Against America / HBO Nordic

Når man siger "David Simon", så siger man automatisk også serier med samfundsrelevans, substans og politiske undertoner. Nu er skaberen af The Wire så tilbage med en miniserie, der må siges at være meget veltimet i forhold til det snarlige præsidentvalg i USA.

The Plot Against America, der er baseret på en novelle af samme navn skabt af Philip K.Roth i 2004, er en fortælling om en alternativ virkelighed, hvor Charles Lindbergh vinder præsidentvalget over Franklin d.Roosevelt i USA i 1941. Lindbergh, der på daværende tidspunkt var én af USAs mest populære personer, er kendt for at have krydset Atlanten i sit eget fly. Men han er også kendt for at have udvist sympati for nazisterne under 2. verdenskrig og for at have stærkt antisemitiske holdninger.

Vi følger i serien den jødiske Levin-familie, der er bosat i Newark, New Jersey. Faderen, den stolte og politisk engagerede Herman Levin (Morgan Spector) udviser stærk skepsis og ængstelighed for Lindbergh og hans blomstrende popularitet. Samtidig forsøger hans hustru, Elizabeth "Bess" Levin (Zoe Kazan) at agere robust holdepunkt for familien i en tid, hvor frygten i nabolaget vokser mere dag for dag i takt med at antisemitismen spreder sig fra den politiske scene til de amerikanske gader.

De to sønner i familien, Philip Levin ( Azhy Robertson) og Sandy Levin (Caleb Malis), ser til, mens frygten og magtesløsheden vokser i familien. Sandy er den mest oprørske af de to sønner, og da Bess' søster Evelyn Finkel (Winona Ryder) ser et lys i ham i forhold til at deltage i en special skole for børn, der skal lære mere om de amerikanske grundværdier, stiller forældrene sig på bagbenene. Årsagen til dette er, at Evelyn er blevet romantisk involveret med stifteren af skolen, den karismatiske politiske leder Rabbi Bengelsdorf (John Torturro). Han er erklæret Lindbergh-støtte, hvilket selvfølgelig skaber gnister, fordi han er en stærk repræsentant for det jødiske samfund.

Herman mistænker skolen for at være et indoktrineringsprogram, for at gøre jøder mere amerikanske og mere skeptiske overfor deres egen baggrund. Dette er en af flere sidehistorier, som skildres henover seriens seks afsnit.

I andre bærende roller ser vi Alvin Levin (Anthony Boyle), der spiller den forældreløse nevø i familien, der drager i krig mod nazisterne og bliver handicappet som en direkte følge.

En kommentar til den nuværende politiske situation i USA

Serien er helt bevidst udgivet i 2020, hvor præsidentvalget som bekendt finder sted i november. Agendaen er da også til at få øje på fra seriens skabere David Simon og Ed Burns. Hvor The Wire brugte Baltimore som kulisse for at illustrere de samfundsmæssige problematikker i USA, så bruger The Plot Against America den alternative virkelighed, der med tanke på situationen i nutidens USA måske ikke er helt så alternativ alligevel?

Serien illustrerer fremragende, hvordan frygt og manipulation som drivkraft i et mudret politisk spil kan splitte et samfund. Vores pseudo-skurk i serien er Lindbergh, der stort set ikke selv er med. Det interessante ved serien er at se, hvordan splittelsen og hadet langsomt vokser som en usynlig og dæmonisk fjende, du ikke ser komme. De interne intriger i familien, den voksende skepsis til politikerne og samfundet og det overordnede trusselsbillede mod jøder er grundpillerne i fortællingen her.

Samtidigt tilbyder seriens også varme og håb. Den er ikke en endeløs dyster propaganda mod at stoppe dommedag, når vi rammer november. Jeg synes især, jeg vil fremhæve Zoe Kazans rolle som Bess som en af de helt positive oplevelser i serien. Hun får virkeligt et godt udtryk igennem i sin karakter som den stærke, loyale og hjertevarme mor og hustru.

Vurderingen

Er man vild med politiske serier og David Simons værker generelt, så bliver man ikke skuffet over The Plot Against America, er min vurdering. Hvis man tilhører dem, der syntes at The Wire brugte liiige lang tid nok på at etablere handling og karakterer, så kan jeg berolige med at man i denne miniserie stilmæssigt læner sig mere opad The Deuce, som er én hans nyere serier. Tempoet er stadig i den langsomme ende, men hvor The Wire, der kaldes en visuel roman, giver sig god tid til at introducere plot og karakterer, så er vi allerede godt igang efter de første par afsnit i The Plot Against America.

Det er både en flot, kraftfuld og relevant fortælling, som jeg på det kraftigste kan anbefale dig at gå igang med. Og ja, det ville nok være meget oplagt at få den set inden november.

En særlig hyldest skal der også lyde til lydsiden på serien. Fra den fremragende militæragtige åbningssekvens, der med al sin symbolik er ren guf for tv-kritikere til det mere afdæmpede jazzede musik vi får undervejs i serien, så skabes der en helt fantastisk og autentisk stemning der komplimenterer serien fra start til slut.

Alle 6 afsnit af The Plot Against America kan ses på HBO Nordic

Lyt til: Podcast-anmeldelse The Plot Against America