Anmeldelse af The Terror

1. maj 2018
the terror serie
(Foto: The Terror/Amazon Prime Video)

Nogle gange behøver en serie ikke være lang for at være god. Læs om den nye gyserserie The Terror her, og hvorfor den er anderledes end så mange andre.

Nogle filmatiseringer af bøger er blevet beskyldt for at skære urimeligt meget fra den originale historie. Se fx på Harry Potter-filmene, hvor store dele af bøgernes plot er fjernet, så historien nemmere kan passe en films spilletid. Det har aldrig været populært blandt bog-fans, og derfor er vi lykkelige for at TV-serierne nu har overtaget mange filmatiseringer. Nu er det omvendte næsten tilfældet – serier kan finde på at strække en historie ud over mange flere sæsoner end den kan holde til.

(Foto: The Terror/Amazon Prime Video)

The Terror, der kan ses på Amazon Prime, er en ny serie på 10 afsnit, baseret på Dan Simmons bog af samme navn. Den er kun på én sæson – og det er godt, for det gør at hvert øjeblik af den er intenst. Det gør den ikke mindre spændende, at den er baseret på virkelige begivenheder.

(Foto: The Terror/Amazon Prime Video)

Vi skriver år 1845, og Sir John Franklins arktiske ekspedition er taget nordpå for at finde den passage der gør det muligt at sejle nord om det amerikanske kontinent – Nordvestpassagen. Hans to skibe, Erebus og Terror er udstyret med den nyeste teknologi: Indlagt varme, isbryderskær, skruer og dampmotorer, og skibene har mad til en ekspedition på 5 år. Det er en ekspedition som vil bringe alle ombordværende stor ære og anerkendelse. Eller sådan skulle det i hvert fald være gået. Ganske hurtigt ender Franklin-ekspeditionen nemlig frosset fast i isen ved King William Land og kan hverken komme frem eller tilbage. Her gør de flere kedelige opdagelser. Dels at Franklin er fuldstændigt uegnet til at lede ekspeditionen, dels at deres madforråd er blevet fordærvet pga. dårlige dåser! Samtidigt knuger isen skibene så fast, at skroget splintrer og de aldrig vil kunne sejle videre. Hvad gør en klog så?

Udover prøvelserne er der en yderlig fare, de strandede mænd må tage hensyn til. Der er nemlig noget ude i sneen og isen. Noget stort, og hvidt, og meget, meget farligt…et dyr, eller et monster, som jager dem med intelligens og utrættelighed, og som tilsyneladende kan ting, der er umulige. Er det bare en isbjørn? Eller er det noget andet?

(Foto: The Terror/Amazon Prime Video)

Historien skal ikke ødelægges yderligere her, man skal selv se serien. De 10 afsnit er alle knap en time lange, og der er altså god tid til at bygge både karaktererne og historien op. Franklin spilles af Ciarán Hinds, som spillede Mance Rayder i Game of Thrones, og hans næstkommanderende (og historiens virkelige hovedperson) Francis Crozier spilles af Jared Harris. Han er mest kendt fra serier som The Crown og The Expanse. Begge fylder deres roller suverænt ud, og de to skibe er blevet bygget op som praktiske sets. Det giver serien en fantastisk stemning at alt omkring personerne er der – ikke noget grafik eller lignende i kulisserne indenfor. Selvfølgelig er der lavet forskelligt fiksfakserier med scenerne ude på isen, men det bliver aldrig noget man lægger rigtigt mærke til. Alle kostumerne er også perfekte, og man føler næsten kulden gennem skærmen, når de stakkels englændere pakker sig ind i lag på lag af frakker og vanter, mens de stadig fryser helt ind til marven.

Serien har som sagt et overnaturligt element i sig, men det er egentlig sagen uvedkommende. Det der tæller er personerne, deres intriger og den følelse af magtesløshed, de føler over at kæmpe en ulige kamp mod naturen.

(Foto: The Terror/Amazon Prime Video)

Serien er på ingen måde politisk korrekt, da det victorianske samfund jo ikke så med milde øjne på fx homoseksualitet i marinen eller kvinder om bord, men jeg vil håbe det er noget man kan komme over uden at blive fornærmet. Det er trods alt en periodeserie.

Det er længe siden jeg har siddet så klistret til skærmen. Indrømmet – Dan Simmons er en af mine yndlingsforfattere og jeg har glædet mig meget til den her. Men den slår alle forventninger. Jeg vil ikke tøve med at kalde den en af de tre bedste filmatiseringer af en bog nogensinde.

Den kan streames på Amazon Prime – og det må du simpelthen ikke gå glip af. Det sidste afsnit i serien får premiere den 21/5. Klæd dig varmt på og føl gyset isne i maven.