Anmeldelse: “Der er ikke meget, jeg ikke kunne lide ved Yellowjackets”

‘Yellowjackets’ er en blodig og eminent thriller om overlevelse og traumer, og den kravler direkte ind under huden på dig.

Jeg vidste ikke helt, hvad jeg gik ind til, da jeg begyndte at se Yellowjackets på Paramount+.

Jeg vidste, at der var nogle eminente skuespillere med, og jeg vidste, at det var en thriller, der lænede sig op ad gys, men jeg var slet ikke forberedt på, hvad jeg skulle til at se.

Blodig sne

Flashbacket, der starter serien, kunne i princippet have været en kortfilm for sig selv. Det er nemlig tydeligt, at serien vil gå absolut amok ud ad en blodig Fluernes Herre-tangent, hvor små glimt af en blodig krop, en hjertehalskæde og nogle kroppe klædt i dyreskind udgør den absurde intro. Første afsnit er instrueret af Karyn Kusama, der også har instrueret morbide film som The Invitation og Jennifers Body, og hendes skæve, morbide måde at håndtere scener på passer perfekt ind i seriens genreskiftende fortælling.

Vi følger et fodboldhold fra forstadens New Jersey. Holdet var i 1996 på vej til Nationals, men strandede i en kold, oversneet vild skov efter et flystyrt, og 25 år senere skal de resterende overlevende forsøge at leve på trods af deres sindssyge traumer.

Det bliver til en overlevelsesfortælling med glimt af noget overnaturligt og kultlignende, og blander både teenageseriers klichéer, gys, psykologisk drama og midtvejskriser i en fantastisk kombination, der gør det svært at stoppe med at se serien.

Mørk fortid, kedelig fremtid

En af Yellowjackets styrker ligger i, at serien springer fra fortid til fremtid, og den gør begge dele tydeligt forfærdelige. Traumerne, de overlevende bærer som et tonstungt kors på ryggen, får verden omkring dem til at se endnu mere tung og grå ud, mens fortidens forfærdelige hændelser farver både sne og de overlevende teenagere med frygt og angst.

I 1996 ser vi en gruppe af overstadige, glade og hamrende dygtige fodboldspillere, hvor den jordnære Taissa (Jasmin Savoy Brown), ”burnouten” Natalie (Sophie Thatcher), fanpigen Misty (Samantha Hanratty), den populære pige, Jackie (Ella Purnell), og hendes bedste ven, Shauna (Sophie Nélisse), forsøger at gå igennem high school-drama, små gnidninger og samtidigt deres allerstørste krise nogensinde.

I 2021 forsøger alle pigerne, nu i 40’erne, at overkomme det traume, der har påvirket dem, siden de var teenagere, leve deres liv som de bedst kan og finde hoved og hale i livet, når flystyrtet bliver bragt frem i lyset igen af en mystisk journalist, der også bringer kvinderne sammen igen.

“Det halter nogle gange”

Det er hamrende forfriskende at få en serie, der i det store og hele er lavet af kvinder, med kvinder og om kvinder/piger.

Der er dog tidspunkter, hvor serien snubler undervejs. Det er en spændende fortælling, der for det meste er udført godt, men man kan godt blive hevet ud af det, når endnu et closeup med et rystende kamera kommer til syne, og det halter nogle gange mellem de to tidslinjer, hvor man en gang imellem ville ønske, at de holdt sig til en. Det bliver svært at følge helt med, når så mange karakterer skal introduceres og fyldes godt ud på meget kort tid.

Heldigvis har serien gjort sig selv en tjeneste ved at få fat i nogle 90’er-stjerner, der dengang spillede nogle meget torturerede teenagere i mørke film (se bare på Christina Riccis IMDb) og deres stærke skuespil og ja, nostalgien bringer serien noget helt specielt.

Inspiration fra ‘Fluernes Herre’

Yellowjackets gør det allerbedst, når den er jordnær og holder fokusset på det helt basale i overlevelse – både fysisk og mentalt – og på flystyrtets grusomhed samt det forfærdelige, de må gøre for at overleve. Det er ikke sagt ligeud, men der er en masse skjulte hentydninger til ting, der er sket efter flystyrtet, der virkelig giver en kuldegysninger, fordi man næsten ikke kan bære tanken om, hvad de stakkels piger har måtte gøre for at overleve.

Samtidigt er der også en følelse af Fluernes Herre, der hænger lidt over den del af serien, der foregår i 1996, og det er tydeligt, at der er hentet lidt inspiration – tilføjet noget mere blod og creepy-times, end Fluernes Herre indeholdt.

Svært ved at se væk

Der er ikke meget, jeg ikke kunne lide ved Yellowjackets, og meget af min glæde ved serien er, at den ikke skyr væk fra de rædsler, pigerne gennemgår og husker tilbage på. Der er gore og blod i semilange baner, og traumerne, de har gennemlevet, bliver ikke skubbet væk eller glemt. Og især skaberholdets beslutning om at vise flystyrtets grusomme eftervirkninger i detaljer i seriens andet afsnit er for en gyserfan fuldstændigt eminent. Det er en af de ting, der gør, at serien kryber ind under huden på en, for overlevelsensdelen og flystyrtet i sig selv lægges der ikke låg på og holdes enormt realistisk – og det er ikke for alle, men hvor gør Yellowjackets det godt.

Jeg vil heller ikke underkende nutidens præmis; at kvinderne bliver bragt sammen af en mystisk journalist, der også får flystyrtet bragt frem igen, er hamrende godt spillet og usikkerheden om, hvorvidt det er deres egne indbildninger og traumer, der hjemsøger dem, eller om der rent faktisk er noget fra skoven, der leder efter dem, er udført fantastisk.

Alt i alt bringer Yellowjackets virkelighedens grusomheder frem i lyset med stærkt skuespil, fantastiske sets, og selvom den halter indimellem, har man svært ved at kigge væk fra skærmen, når grusomhederne udfolder sig sammen med historien.

Information om ‘Yellowjackets’:
Instruktør: Eva Sørhaug, Karyn Kusama, m.fl.
Manuskriptforfatter(e): Ashley Lyle, Bart Nickerson
Medvirkende: Christina Ricci, Juliette Lewis, Melanie Lynskey m.fl.
Afsnit: 10
Sæson(er): 1
Premieredato: 15. november 2021
Streamingtjeneste: Paramount +

LÆA OGSÅ: De bedste Netflix-serier til dig der elsker sci-fi

Gode serier og god vin går hånd i hånd i sommeren. Få gode tilbud på lækker vin her, og læs mere om Winefamly. Du støtter Vi Elsker Serier med et mindre beløb, hvis du bestiller vin gennem dette reklamelink.