Anmeldelse: ’Notre-Dame’ på Netflix brænder ikke igennem

Notre-Dame anmeldelse
Flammerne omgiver det pariske brandvæsen inde i katedralen i ‘Notre-Dame’ /Foto: Netflix

Miniserien om branden i den berømte katedral i Paris bliver uinteressant, så snart fokusset tages væk fra flammehavet.

Der er øjeblikke, hvor verden står stille. En begivenhed, hvor alle holder vejret og håber på det bedste.

Man behøvede ikke at være særlig frankofil for at forstå, at da Notre-Dame kirken i Paris brød i brand 2. påskedag 15. april i 2019, så var det moment skrevet ind i historiebøgerne.

Siden 1345 havde katedrallen været et vartegn for den franske hovedstad og en yndet turistdestination for folk over hele kloden. Derfor giver det god mening, at Netflix har valgt at lave en serie om den dag. For der er et klart før og efter i den franske bevidsthed.

Derfor er det desto mere ærgerligt, at Notre-Dame ikke lever op til den værdlighed.

En by i brand

Umiddelbart starter mini-serien meget ligefrem.

Vi følger den unge brandmand Alice (Megan Northam) rundt på en løbetur i de parisiske gader. Vi går ind i hendes tankestrøm og ser, at hun for et par måneder siden var involveret i en brand, der kostede hendes kollega og elskede livet.

Tilliden fra kollegaerne er der ikke helt mere, så det siger sig selv, at hun på en eller anden kommer til at bevise sit værd. Og snart lyder alarmen. Der er brand i Notre-Dame.

Og så skulle man ellers tro, at scenen er sat til en beretning om heroiske brandfolk og deres kampen mod flammehavet. Det er desværre kun halvdelen af historien.

Serieskaber Hervé Hadmar har valgt en historie, hvor dagen bliver skildret fra flere menneskers synspunkt. Ikke alt har en relation til seriens mest interessante omdrejningspunkt, nemlig branden. Og det er et problem.

Ligegyldig sludder for en sladder

Vi møder både en tidligere natklubejer, der leder efter sin voksne datter, så hun kan sige farvel til sin døende mor. Og vi følger hende også i sit møde med en lille dreng, som leder efter sin brandmandsfar og en stilladsarbejder, der bryder ind hos en kvinde, som ligner hans afdøde kone.

Og så er der også lige en journalist, der prøver at filme branden inde i kirken og brandchefen, hvis søn var ham som døde og var Alices elskede.

Så der er mange små forgreninger at holde styr på. Også for mange i forhold til, hvad Notre-Dames seks afsnit kan bære. Miniserien tager udspring i bogen La Nuit De Notre-Dame som er skrevet af Romain Gubert og det parisiske brandvæsen, og det er i den del, der direkte har noget med branden, at miniserien holder.

Til tider føles det som, at Notre-Dame er to forskellige serier, der er blevet mast sammen. Det giver ikke mening. Mit bedste bud er, at man har forsøgt at adskille sig tilstrækkeligt fra Jean-Jacques Annauds biograffilm Notre-Dame i flammer.

Slukker ikke tørsten

Dér var det skarpe fokus og den nerve, som til tider bliver fuldstændig forladt i serien til fordel for ligegyldige fiktive historier. Det gør det næsten mere himmelråbende. Alle personer i serien er fiktive, så det er meget aktive valg, når der drejes væk fra elefanten i rummet.

Hadmar og medforfatter Olivier Bocquet italesætter det på en måde selv igennem karaktererne. Den tidligere natklubejer, nu cafe-ejer, Max (Simon Abkarian) har en gæstebog, hvor han beder folk om at skrive, hvor de var, da Michael Jackson døde.

”Det er sådan en begivenhed, hvor folk altid husker, hvor de var og hvad de lavede,” forklarer han. Men bare fordi alle kan huske, hvor de var, så er det ikke ensbetydende, at det er interessant. Spændingen er til stede, når brandfolkene bevæger sig ind i flammehavet og det brændende loft vælter ned om ørerne på dem inde i kirken. Så snart vi er ude i de parisiske gader og leder efter en eller anden person, sidder vi bare og venter på at komme tilbage til Notre-Dame.

Det er et eller andet sted en tragedie i sig selv, at Hadmar og kompagni driver rovdrift på begivenheden, om end, det er klassisk Netflix. Den her form for fortællemåde med multiprotagonister kan virkelig noget, når det gøres ordentligt. Men det kræver, at man er bevidst om, hvad der er det vigtige i historien. I Notre-Dame bliver det glemt til fordel for ligegyldigt drama-fnidder, der nok havde været mere interessant i en serie for sig selv.

Fakta om ’Notre-Dame’:
Instruktør: Hervé Hadmar (serieskaber)
Manuskriptforfatter: Olivier Bocquet, Hervé Hadmar
Medvirkende: Roschdy Zem, Caroline Proust, Megan Northam, Simon Abkarian, Alice Isaaz, Marie Zabukovec, Sandor Funtek mfl.
Antal afsnit: 6
Land: Frankrig
Produktionsår: 2022
Dansk premieredato: 19. oktober 2022
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘The Watcher’ holder dig fanget

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ‘Lupin’ er en fransk heist-fortælling, når det er bedst

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: ’Let the Right One In’ er en vampyrserie med det helt rette bid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

You May Also Like