Anmeldelse af ‘Lupin’: Fransk heist-fortælling når det er bedst

Foto: Lupin/Emmanuel Guimier /Netflix

Lupin har taget Netflix med storm. Denne nye franske serie ligner mest af alt et barn af Oceans Eleven og Elementary tilsat et skvæt James Bond og er på kort tid steget på Netflix’ top ti i USA. Det er endda i landet, hvor alt andet end nationale produktioner sjældent vækker offentlighedens interesse.

Men Lupin lugter ikke af vanlig europæisk underholdning. Det er en fransk heist-fortælling, når den er bedst dog pumpet med en anseelig dosis Hollywood-steroider.

Hvem sidstnævnte leveres af er tydeligt at lure, da en af hovedinstruktørerne på Lupin er Louis Leterrier, instruktøren bag genrefællen Now You See Me og andre store produktioner som The Incredible Hulk og The Transporter.

Forventningerne er med andre ord knaldhøje fra start, og de bliver indfriet tilfredsstillende afsnit for afsnit.

Lupin: Den forældreløses mantra

Omar Sy (X-Men: Days of Future Past og Jurassic World) er Assane Diop, immigrant fra Senegal og stor fan af fransk litteraturs ikoniske figur, gentlemantyven Arsene Lupin. Ligheden mellem gentlemantyvens og vores hovedpersons fornavne er næsten for meget, men vi godtager det med en vis forventning om, at Assane Diop bliver vores nye Arsene Lupin.

Unge Assane mister sin mor allerede før ankomsten til Frankrig og sidenhen mister han sin far, da denne fængsles for at have stjålet Marie Antoinettes uvurderlige halskæde fra sin rige arbejdsgiver Pellegrini. Assanes far nægter sig skyldig hele vejen igennem, og på tragisk vis ender faderen sit liv inden for fængslets mure efter at dømmes skyldig for tyveriet. Assane, der endnu er teenager på det tidspunkt, påbegynder derefter et liv som forældreløs.

LÆS OGSÅ: STOP NU: 5 serier, der burde være stoppet efter sæson 1

Med sin elskede novellesamling om gentlemantyven Lupin i bagagen vokser Assane op dybt inspireret af dens indhold. Den bliver både hans mantra, men ligeledes en samling opskrifter på hans kommende karrieres planer.

Fortiden vender tilbage

Assanes tilværelse som weekendfar samt dobbeltlivet som almindelig borger og indbruds/tricktyv bliver yderligere kompliceret, da Marie Antoinettes halskæde atter dukker op til overfladen.

Dette vender ikke blot op og ned på hans liv, men også på alt hvad han troede om sin fortid, faderens skyld og familien Pellegrini.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af ‘Efterforskningen’: “Det er som om vi ikke kan få nok”

Med Lupin i lommen og den zelotiske politikommisær Laugier (Vincent Londez fra bl.a. Into The Night) i hælene må Assane spinde den ene opfindsomme plan efter den anden for at finde frem til sandheden. En sandhed, som visse bagmænd ikke ønsker frem i lyset.

Kløgtige plots og kvik fortælleteknik

Der er ingen tvivl om, at kan man nyde film som Oceans Eleven og Now You See Me og især James Bonds utrolige bedrifter, så ligger Lupin i samme boldgade. Vi serveres et væld af kløgtige plots og planlægninger af indbrud, der får selv Egon Olsen til at blive misundelig.

Foto: Lupin/Emmanuel Guimier /Netflix

Samtlige fiduser bliver udført så raffineret, at vi frydes over senere at gense forløbene fulgt op med forklaringen på, hvad der reelt gik for sig. For vi ved, at Assane tager os ved næsen, men vi venter blot på at nikke anerkendende over konklusionen, når vi får den præsenteret.

LÆS OGSÅ: ‘True Detective’ sæson-battle: Hvilken sæson er den bedste?

Den narrative opbygning fungerer eminent med skift mellem fortid og nutid. Det bliver aldrig for alvor forvirrende, men det fastholder i stedet seerens opmærksomhed og interesse. Hver tidslinje har en intrigerende handling, man vil følge til dørs. Når tråden fra fortiden afbrydes af et skift til nutiden, får man følelsen af en lille cliffhanger og vice versa. Det er en kvik fortælleteknik, der virker helt frem til man har slugt samtlige fem tilgængelige afsnit.

En spejling af de originale noveller

Men ingen roser uden torne. Selvom der ligger en masse intelligent plotudvikling bag serien, så hviler en stor del af dens eksekvering på suspension of disbelief-konceptet: Der er visse aspekter, der hverken forklares eller har en så minimal forklaring, at man bliver nødt til at acceptere serien på dens egne præmisser for at kunne nyde showet fuldt ud.

Ganske som hovedpersonen Assane selv spejler seriens handling sig direkte i Maurice Leblancs historier om Arsene Lupin. Flere af seriens afsnit er i øvrigt fine omskrivninger af novellerne fra blandt andet den første novellesamlings handlingsforløb. Disse noveller er selv for tidens standard ganske velskrevet og kan sagtens anbefales til læsere af detektiv-genren, men de er trods alt også skrevet i starten af 1900-tallet, og flere af deres plots er ikke helt kompatible med vores digitale tidsalder.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse Star Trek: Discovery sæson 3: En flot designet rodebutik

Eksempelvis at Arsene Lupin er forklædningens mester i 1900-tallet, men at hans kostumer sjældent behøver at skjule hans ansigt. Den detalje er plausibel nok i forhold til hans egen samtids metoder til overvågning og sikkerhed. Fotos var sjældne og aviser benyttede groft udførte fantomtegninger af eftersøgte, der ikke altid lignede ophavsmanden. Men det er jo klart, at det i vores tidsalder er svært at forklæde sig gentagne gange på utroværdig Clark Kent-Superman-stil og alligevel undgå at blive genkendt. Det er Assane Diops gennemgående metode til at skifte identitet, og den kan til tider være lidt svær at sluge. Det samme med hans næsten overmenneskelige fingerfærdighed og evner med computersystemer. Man må simpelthen gå ud fra, at han har tillært sig det undervejs, inspireret af sin store litterære helt.

Underholdende og seværdig

Dog er seriens ideer alligevel interessante og opfindsomt nok udtænkt, og selv om Omar Sys fysiske karaktertræk er let genkendelige, værende både høj, bredskuldret og mørk, tillader man sig selv at acceptere hans maskeløse forklædninger alene for at se, hvordan historie og planer udvikler sig.

Generelt set er der mange serier og film i genren, der kræver lidt fleksibilitet i virkelighedssansen, og selvom Lupin kræver lige en lille ekstra affejning af den kritiske sans, så er den bestemt både underholdende, seværdig og snedig på ægte gentleman-manér.

Fakta om ‘Lupin’ 

Instruktør: Louis Leterrier m.fl.
Manuskriptforfatter: George Kay, Francois Uzan
Medvirkende: Omar Sy, Vincent Londez, Ludivine Sagnier m.fl.
Antal afsnit: 5
Land: Frankrig
Produktionsår: 2021
Dansk premieredato: 8. januar 2021
Dansk streamingtjeneste: Netflix

LÆS OGSÅ: Anmeldelse: Amanda Collin er det mest overbevisende element i Ridley Scotts ‘Raised by Wolves’

LÆS OGSÅ: Podcast: Familiedrama, organiseret kriminalitet og voldsorgier bliver forenet i ‘Gangs Of London’

LÆS OGSÅ: Gode serier lige nu: 5 serier, der redder din januar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like