Anmeldelse: ’The Winchesters’ prøver at ride den hjem på nostalgi og retro-vibes, men desværre uden held

7. november 2022
'The Winchesters'

I har hørt historien, men har I hørt FORhistorien? Den nye prequel til 'Supernatural', 'The Winchesters', på HBO Max formår desværre ikke at gøre os særlig investeret i rejsen hen til den kendte historie.

Der er penge i prequels. Det har vi vidst siden Star Wars – Episode 1 tilbage i 1999. I stedet for at fortsætte historien, går vi i stedet bagud og ser, hvordan det hele begyndte. Det er en smart måde at ignorere karakterudvikling, stjerner, der bliver ældre (og skal have mere i løn!), og man kan bruge en allerede etableret verden og mytologi.

Vi har set det i Star Trek (Strange New Worlds og Discovery), Batman-universet (Gotham, Pennyworth) og mange andre steder. Nu er turen kommet til Supernatural. Selvom vi i serien allerede på flere måder har fået fortalt historien om, hvordan Sam og Deans forældre mødte hinanden, får vi nu en ny version af historien, hvor Dean selv giver et par sekunders intro og outro – på samme måde som Sheldon gør i Young Sheldon.

Nostalgien, der ikke helt er der

Serien foregår i 1972, så naturligvis er der brede bukser med svaj, storflippede skjorter og langt hår overalt. Men bortset fra det, og at der bliver talt i mønttelefon frem for mobil, er der faktisk visuelt ikke ret stor forskel på den nye series look og den originale. Folk taler og lyder også temmelig moderne. Det er selvfølgelig, fordi man ønsker at seerne skal føle sig hjemme i universet, og det gør man også. Men selve 1970’er-følelsen er der faktisk ikke særligt meget af.

Desværre har den nye serie heller ikke fået noget af charmen og kemien fra Supernatural. John Winchester, den hjemvendte soldat, og Mary Donnelly, der er ud af en jægerfamilie, er helt anderledes, end vi så dem i serien. Alle roller spilles i øvrigt af nye skuespillere, så man skal ikke kigge efter gammelkendte ansigter.

Ret hurtigt får de to samlet sig en gruppe til at hjælpe sig med at bekæmpe dæmonerne, og det var så her, jeg for første gang fik min cola galt i halsen. For deres gruppe består af en smuk kvinde, en belæst og nørdet kvinde, en mandlig, pizzaspisende hippie og en mandlig ”flot fyr,” som kører rundt i en hippie-udsmykket varevogn. Hvor er det nu, jeg har set det før? Åh jo… Scooby-Doo! De mangler bare en hund, så er den hjemme.

Senere får de endnu en belæst kvinde med, som ejer en okkult boghandel. Hun spiller lidt samme rolle, som Bobby gjorde i den originale serie. Men det er så tydeligt, at serien er inspireret af Scooby-Doo, at jeg faktisk ventede, at de ville hive masken af dæmonen og afsløre den sure, gamle pedel. I episode tre kalder de sig endda for ”Monster-klubben”…

Manglende kemi og manglende spænding

Ingen af de nye skuespillere har noget nær det samspil, som Sam og Dean havde. Faktisk føler man nærmest intet for dem, og de har ingen grund til at rejse rundt sammen, andet end at det lige er bekvemt for seriens overplot. Det er i øvrigt at finde Marys far, samt at forhindre en race af onde væsner, kaldet Akridaerne, fra at overtage verden og slå alle ihjel – både mennesker og dæmoner og alt det andet ros.

Nu er det jo sådan, at vi er i fortiden. Vi ved, at Mary og John bliver gift og får to børn. Vi ved, at Mary bliver dræbt af dæmonen med de gule øjne – for det så vi alt sammen i første episode af Supernatural. Så vi er rimelig klar over, at Akridaerne ikke vinder. Og det er problemet med en prequel, for spændingen er væk.

Du kan ikke slå hovedpersonerne ihjel eller true dem med noget farligt, for vi ved jo, at de vil ende med at være der, hvor den oprindelige historie startede. Når man skal lave en prequel, handler det om at gøre rejsen hen til det kendte så spændende, at vi alligevel bliver investeret i det. Og det formår The Winchesters slet ikke. Faktisk kedede jeg mig en lille smule, og jeg er altså stor fan af Supernatural.

Der var ikke et eneste grin eller gys i de tre første afsnit, som denne anmeldelse er baseret på, kun en bleg afglans af den oprindelige serie. Måske kan The Winchesters, hvis man er heldig, komme stærkt videre senere i sæsonen – men jeg tvivler.

Fakta om 'The Winchesters':

Medvirkende: Meg Donnelly, Drake Rodger, Nida Khurshid, Jojo Fleites, m.fl.
Manuskriptforfatter: Robbie Thompson, Julia Cooperman, m.fl.