Anmeldelse af A Discovery of Witches

AfRikke Havner Alrø
24. november 2018
Anmeldelse af A Discovery of Witches
(Foto: A Discovery of Witches/Sky One)

Jeg er stor fan af Deborah Harkness’ bøger, som A Discovery of Witches er baseret på, og derfor har jeg ventet på denne serie med længsel.

Dog med en smule frygt for, at personerne, handlingen og de omgivelser, der beskrives så levende i bøgerne, ikke ville komme til deres ret i serien.

Heldigvis blev min frygt gjort til skamme. A Discovery of Witches, som er baseret på bogen af samme navn, levendegør virkelig stemningen i bogen, og det er fantastisk at opleve, hvis du er fan af den. Men serien er lige så god, hvis du ikke har læst den. Især hvis du er til stemnings- og fantasifuldt drama med lige dele romantik, spænding og drama.

Hovedpersonen i A Discovery of Witches er den uvillige heks Diana Bishop (spillet overbevisende af Teresa Palmer). Og i modsætning til de fleste af de hekse, vi møder i seriernes univers for tiden, har hun for længst forladt skolealderen. Diana er professor i historie, og hun er i gang med at lave research om alkymi på Oxford Universitet, da hun en dag får fingrene i et ellers forsvundet ældgammelt manuskript, der efter sigende indeholder hemmeligheder, som både hekse, vampyrer og dæmoner higer efter at få fat i. Derefter forsvinder manuskriptet igen, men nu har andre magiske væsner fået øjnene op for Diana, og det gør det svært for hende at fortsætte med at fornægte sin identitet som heks og de evner, der følger med, men som hun ikke tror på, at hun har – og derfor heller ikke kan styre. Diana bliver nu jaget vildt – onde kræfter vil nemlig have fat i manuskriptet, og de tror, hun er vejen til det.

Ind på scenen træder så den gådefulde genetiker og vampyr Matthew Clairmont (Matthew Goode). På trods af fjendskabet mellem hekse og vampyrer drages han mod Diana og hun mod ham. Det er på mange måder en klassisk kærlighedshistorie, som vi har set mange gange før – men den er elegant udført, og Diana og Matthew er på mange måder anderledes end de romantiske hovedpersoner, vi er vant til at se i tv-serier. Jeg hæfter mig især ved deres villighed til at give sig hen til det, der i seriens univers er et meget kontroversielt forhold - uden spekulationer og usikkerhed (bortset fra en smule i starten). Der er noget meget voksent over deres relation, og det er der også over serien i det hele taget.

A Discovery of Witches er ikke en af de serier, der er proppet med action og hurtige billedskift. Der sker en masse, men det sker langsomt – især i de første afsnit. Det er en serie, der sniger sig ind under huden på en, og før man ved af det, sidder man pludselig helt ude på kanten af stolen. Den tager overraskende drejninger og flirter til tider elegant med gysergenren. Og så er den æstetisk pletfri – det er nok en af de flotteste serier, jeg har set længe. Den foregår i Oxford og i Frankrig med afstikkere til blandt andet Finland og Venedig, og det er taknemmelige locations. Billedmæssigt er den så gennemført, at man føler sig hensat til kunstens verden.

Skuespillet er godt hele vejen igennem. Ligesom på billedsiden er der intet overladt til tilfældighederne – selv den mindste birolle er fænomenalt godt castet. Teresa Palmer og Matthew Goode legemliggør hovedrollerne til perfektion, og derudover vil jeg fremhæve den fantastiske Lindsay Duncan (Sherlock) som Matthews aristokratiske mor Ysabeau og Owen Teale (Game of Thrones) som den magtfulde heks Peter Knox.

A Discovery of Witches er godt håndværk. Den har gode skuespillere, et godt manuskript og smukke omgivelser, der bliver omsat til vidunderlige billeder. Men hvis det var alt, hvad den var, blev den måske hurtigt glemt – der er trods alt rigtig mange serier at vælge imellem, og mange af dem er gode. Det er bare ikke nok for en serie at være god i dag, hvor den kræsne serieelsker forventer høj kvalitet hver gang, han eller hun kaster sig over et nyt afsnit.

Der hvor A Discovery of Witches adskiller sig fra mængden er ved, at alle de gode elementer går op i en højere enhed. De gode skuespillere, det gode manuskript og de smukke billeder skaber en unik stemning, som forfører seeren. Og så er det bare forfriskende at se en serie med overnaturlige temaer, der er målrettet voksne. Den får min allervarmeste anbefaling.

A Discovery of Witches består af 8 afsnit, som kan ses på HBO Nordic. Den er baseret på den første bog i Deborah Harkness’ All Souls-trilogi, og for nyligt blev det offentliggjort, at serien vender tilbage med to yderligere sæsoner, der er baseret på bog nr. 2 og 3. Dem glæder jeg mig personligt meget til at se!