Anmeldelse af Barry

AfJonas
27. marts 2018
Anmeldelse af Barry
(Foto: Barry/HBO Nordic)

Har du altid spekuleret på, hvordan en iskold lejemorder med en eksistentiel krise mon opfører sig? I så fald er HBO Nordics nye dark comedy-serie Barry, der havde premiere 25. marts, lige noget for dig.

Her følger vi nemlig lejemorderen Barry Berkman, der trods rimelig succes i sin nuværende branche, er kørt fast i livet, men som oplever en omvæltende åbenbaring i mødet med skuespilmiljøet i Los Angeles. Jeg har set første - og indtil videre eneste tilgængelige - episode af serien, og er egentlig positivt stemt.

Barry Berkman

Da vi møder Barry Berkman, spillet af Bill Hader (Saturday Night Live, South Park og Documentary Now!) der også har skabt serien i samarbejde med Alec Berg, har han lige begået et koldblodigt lejemord. Man finder dog hurtigt ud af, at disse mord kræver længere og længere tilløb for Barry. Hans chef/agent/job-booker (eller hvad det hedder i den branche) Fuches er tiltagende bekymret på sin klient og vens vegne. Han har dog en plan klar for Barry: Tag til Los Angeles og oplev storbyens glimmer mens du begår dit næste lejemord!

Virkeligheden er skuespil

Som sagt, så gjort. Barrys tid i Los Angeles starter utrolig akavet, og alt - selv den lejebil han får stillet til rådighed - signalerer det modsatte af glamourøs tilværelse. Han mødes dog med dem, der har bestilt det mord, han skal begå (bl.a. en fyr ved navn Goran Pazar spillet af Glenn Fleshler som nogle vil huske som The Yellow King i True Detective sæson 1), og det viser sig, at den mand, han skal slå ihjel, er en skuespilleraspirant. Uden at spoile for meget (det er naturligvis begrænset, hvor meget man kan spoile efter ét afsnit), kan jeg sige, at han ikke begår dette mord, men i stedet bliver dybt berørt af en gruppe unge skuespillere og det liv, de lever.

Komisk nok bliver film- og teaterverdenen, som ellers oftest fremstilles som overfladisk og ‘fake’, i Barry et billede på den virkelige og ægte verden. Barry higer efter det autentiske liv, som skuespillerne lever. Det paradoksale forhold fortsætter i og med, at det første han rådes til er, at skifte sit rigtige navn ud med det mere skuespiller-agtige Barry Block. Ironisk. ‘Block’ kunne igen hinte til hans grundlæggende eksistentielle krise og det, at han er kørt fast. Blokeret.

Genre

Dark comedy er en lidt speciel genre, da den i sin natur blander meget alvorlige emner med humor. Mord og død bliver diskuteret i en let og afslappet stemning, og scener, der i andre og mere klassiske krimiserier ville skabe rædsel, er her twistet til at indeholde akavede og sjove elementer. Serien hælder nok (igen… baseret på ét afsnit) mest til det humoristiske, og jeg må indrømme, at det aldrig bliver min favoritgenre. Når det er sagt, må jeg også erkende, at spændingen mellem det dystre og det komiske, er balanceret ret godt i Barry. Så hvis du er til dark comedy, er serien helt sikkert noget for dig.

Den endelige dom

Jeg synes, at serien kom godt fra land, og jeg skal helt klart se næste episode. Men grundet mine forbehold over for genren generelt, skal der ske nogle overraskende ting, før serien bliver en af mine favoritter. Som underholdning i den lettere kategori (afsnittene varer også kun 30 min.) er Barry helt klart anbefalelsesværdig. Og hvem ved? Måske stikker den helt af og bliver min favoritserie. 4 tv-hjerter herfra.