Anmeldelse af Harry Quebert-affæren

7. december 2018
Anmeldelse af Harry Quebert-affæren

Patrick Dempsey (Greys hvide verden) har hovedrollen i Harry Quebert-affæren.

Dempsey spiller forfatteren Harry Quebert, der har bosat sig i den lille by Summerdale i det nordøstlige USA. Quebert har nydt stor anerkendelse i den lille by tidligere, grundet hans succes som forfatter. Men dette ændres da han anklages for mordet på 15 årige Nola Kellargan (Kristine Froseth),hvis lig findes begravet i hans baghave mange år efter hendes forsvinden. Det kommer frem, at Nola og Quebert, kendte mere til hinanden end først antaget af den lille bys indbyggere. Med den store aldersforskel og med "lille by-jalousien" som hovedårsag vendes stemningen omkring den ellers så velrenomerede forfatter i byen.

Den unge spirrende forfatter Marcus Goldman (Ben Schnetzer), der er en tidligere elev og stor fan af Harry Quebert, sætter sig for at bevise sin tidligere mentors uskyld. Han flytter derfor ind i huset Goose Cove, hvor Quebert bor i Summerdale. Ledsaget af en lettere slimet og hårdfør forsvarsadvokat, går de igang med at dykke ned i hele Quebert-affæren. Det viser sig hurtigt at ikke alt er som det ser ud til at være i den lille by. Det er heller ikke alle i byen, der er lige begejstrede for Goldmans ankomst, og han får hurtigt skabt modstand i lokalbefolkningen. Serien skifter mellem nutid og flashbacks fra tiden lige inden og efter Nolas forsvinden. Vi hvirvles igennem seriens otte afsnit ind i flere af byens intriger blandt indbyggerne, og vi finder ud af at Nola måske heller ikke helt var den uskyldige og bekymringsløse pige, som hun var kendt som udadtil.

Jeg ved det godt, det er en opskrift, der er brugt før, og jeg vil da også sige, at denne serie nok mest er for dig, der er die-hard krimifan. Der er problemer med troværdigheden i dele af plottet og flere af karakterene. Det er dog til at leve med, fordi spændingskurven er ret høj hele serien igennem. Rent dramaturgisk lykkedes serien i sin måde at opbygge suspense og på trods af et par tvivlsomme skuespillerpræstationer, endte jeg med at købe helt og aldeles ind i historien og lod mig rive med. Det er ret flot klaret med tanke på seriens præmis.

I virkeligheden står klichéerne i kø i Harry Quebert-affæren, vi orker ikke engang nævne serien Twin Peaks (men vi gør det lige alligevel), da der næsten er en trættende tendens til at hive den sammenligning frem fra skuffen hver gang en ung kvinde, der "tilsynelandende" er naboens søde datter myrdes i en lille by. Jeg vil istedet sammenligne med serier som Top of The Lake og The Affair. Der vil være en god sandsynlighed for, at det er otte timer godt givet ud hvis du var vild med de to serier.

Har man som mig et godt "krimihjerte", så synes jeg, at denne serie placerer sig højt på spændingsskalaen. Serien har efter min mening mere at byde på, end sit udadtil noget typiske kriminalplot, hvor en "whodunnit" udspiller sig i en lille by i USA, hvor alt ikke er som det ser ud til. Der er gode twists og der er interessante historier om ulykkelig og umulig kærlighed. På trods af, at der dog er flere svingende skuespillerpræstationer, så er det bl.a værd at nævne karismatiske Ron Pearlman (Sons of Anarchy, Drive), der spiller rollen som en kalkulerende forlagsdirektør, der vil gå langt for den gode kriminalroman.

Serien her er måske ikke en helstøbt krimiserie, men det er en serie, der holdt mig tilpas fanget til at jeg over to aftener fik set alle otte afsnit og var meget begejstret.

Du kan se alle otte afsnit på streamingtjenesten C More.