Anmeldelse af Rick and Morty sæson 4B afsnit 6 og 7

Omsider har sæson 4B meldt sin ankomst med afsnit seks og syv. Som noget nyt er Rick and Morty sæson fire delt op i to bidder, A og B. Vi fik fornøjelsen af afsnit 1-5 i december 2019 og her i maj måned er sæson 4B kommet som sendt fra himlen midt i corona-lockdown.

Stadig stærkt referencegame

I de første to afsnit ser vi hurtigt en velkendt massiv tilstedeværelse af referencer til både nye og gamle film, fx minder afsnit seks med titlen Never Ricking Morty ret meget om Snowpiercer fra 2013, som er en dystopisk film om samfundets hierarkier fordelt i togvogne. Scenen skifter nemlig med hver togvogn, og samtidig er der en reference til slutningen af Alien – Genopstandelsen fra 1997, nr. 4 i Alien-filmserien, i en slåskamp mellem Rick og Morty og togkonduktøren, som ender med at togkonduktøren suges ud i rummet gennem et meget lille hul i skroget.

At Dan Harmon og Justin Roiland har set filmene i Alien-franchisen ser man også i afsnit syv, Promotyus. Titlen og handlingen er en reference til den meget skuffende Alien-prequel Prometheus fra 2012. I Promortyus er der et helt samfund af ”ansigtskrammeende” parasitter, som ligesom i Prometheus vil sprede sig til jorden med lidt hjælp fra en teknologisk overlegen race.

Never Ricking Morty – Afsnit 6

Det bliver snart ikke mere meta end dette afsnit, et antologiafsnit, fyldt med en masse minihistorier, som opstår i Rick og Mortys kamp mod Story Lord. På en togrejse gennem rummet kæmper Rick og Morty mod de mange historier, de bliver holdt fanget i.

I virkeligheden er de fanget i et stykke legetøj, som Morty købte i Rick-citadellet, men som udgør Story Lords verden. Episoden indeholder mange minihistorier, som gør, at afsnittet får et fantastisk højt tempo: Jeg er især vild med minihistorien, der foregår på Ramamama, hvor Rick fører dialog med prutter og gror ekstra arme og balder, som er fantastisk. Og Mortys fortælling om sin søster og mor, der besejrer hunkønsskorpioner med laserstråler, som kommer ud af deres vagina uden nogen som helst form for narrativ sammenhæng, er helt vildt underholdende. Og en slåskamp mellem Rick og Morty og billetkontrolløren er også en lille minihistorie om, hvordan billetkontrolløren ender sin skæbne som et svævende, roterende, blodigt juletræ – et billede, der er printet ind på nethinden for evigt.

Derudover indeholder minihistorierne en masse gamle karakterer. Der er både robotkamp mellem katte og hunde, lyssværdkamp og et større slag, som pludselig bliver afbrudt af Ricks hemmelige våben. Rick hidkalder Jesus for at besejre Story Lord, fordi Rick jo mener, at enhver historiefortællers værste fjende er Bibelen.

Afsnittet viser til slut, at folkene bag kun har lagt sidste hånd på det for ganske nylig – der er nemlig en reference til coronakrisen. Pludselig begynder Rick at lovprise kapitalismen og opfordrer alle til at bruge en masse penge. En lovprisning, som virker så kunstig, at man pludselig tænker at Rick og Morty måske ikke er ude af Story Lords fortællinger alligevel.

Promortyus – Afsnit 7

Ligesom afsnit seks starter afsnit syv in medias res ved, at Rick og Morty vågner op fra en levende søvn forårsaget af to Alien-lignende ansigtskrammere. Dette afsnit kan groft sagt deles i to: Første del, som handler om Rick og Mortys flugt fra ansigtskrammernes Glorzo-tilbedende samfund, og anden del, som handler om, at de har glemt Summer og må tilbage efter hende.

Afsnittet har nogle ret sjove elementer, fx da Rick og Morty i deres flugt ødelægger hele samfundet. Først i deres samurailignende robotdragter med nogle ret vilde sværd og bagefter, da de ikke finder det er passende at lave en ”9/11,” men at det er fint nok at lave en ”Pearl Harbor” ved at bombe hele havnen. Eller da Summer undgår ansigtskrammerne, fordi hun tygger på en tandstik som en eller anden hård type a la Jean Claude Van Damme i filmen Dobbelt Slagkraft fra 1991.

Som noget nyt må de i anden del af dette afsnit vende tilbage til den ødelæggelse, de ellers ofte efterlader sig på deres eventyr. Selvom det er meget fint med lidt refleksion, føles det desværre, som om afsnittet går i ring og ikke kommer nogen vegne.

Selvom jeg synes det er ret sjovt, da Rick og Morty til sidst tror, de skal dø, fordi ansigtskrammerne måske har lagt et æg i maven på dem, og at de i stedet skider på gulvet i stuen, synes jeg, at afsnittet bliver langtrukkent i anden del. Jeg synes desværre, at luften går af ballonen i dette afsnit, fordi der ikke sker så meget, og Rick og Mortys tilbagevenden gør afsnittet ensformigt.

Godt fra start

Tempomæssigt er der stor kontrast mellem Never Ricking Morty og Promortyus. Personligt er jeg ret vild med Never Ricking Morty og hele antologiaspektet, men jeg er knap så vild med den verden, de vælger at dvæle ved i Promotyus. Faktisk synes jeg, at Prometheus var frygtelig dårlig.

Med Never Ricking Morty synes jeg, at de fortællermæssigt er på højde med nogle af de bedste afsnit fra de tidligere sæsoner, fx Pickle Rick fra sæson tre. Her viser Rick and Morty, hvorfor serien hører med i toppen blandt bedste animerede serier nogensinde. Jeg synes, sæson 4B kommer godt fra start, men samtidig ser tendensen fra 4A med meget vekslende kvalitet i afsnittene desværre ud til at fortsætte i 4B.

I de tidligere sæsoner synes jeg, man har set en perlerække af afsnit, som man bare havde lyst til at se om og om igen, og det er desværre ikke tilfældet med alle afsnittene i sæson 4A+B indtil videre. Jeg er dog stadig stor fan og glæder mig meget til at se de tre sidste afsnit af sæson fire her i lockdown-land.

Fakta om Rick and Morty sæson 4

Instruktør: Pete Michels og Wesley Archer (primært)
Manuskriptforfatter: Dan Harmon og Justin Roiland (primært)