Anmeldelse: ’Chucky’ er tilbage og er så god, som man kunne håbe på

AfDaniel Lindekilde Engberg
8. november 2022
Chucky anmeldelse

I anden sæson af 'Chucky' på C More bliver der i større grad inddraget materiale fra filmene, hvilket kan være forvirrende for nye seere, men fører til masser af underholdning.

Et år er gået siden første sæson, hvor Chucky hærgede Hackensack og blev besejret af Jake (Zackary Arthur), Devon (Bjorgvin Arnarson), og Lexi (Alyvia Alyn Lind). Jake og Devon er endt hos plejefamilier, men bestræber sig på at fortsætte deres forhold. Noget, der viser sig at være en udfordring. Snart vil de dog få en masse tid sammen. Lexi håndterer traumerne gennem et pillemisbrug, og der er ikke megen støtte at finde fra hendes mor, der stadig vejer sit image højere end sine børn.

Den nye tilværelse får en brat afslutning, da Chucky vender tilbage for at udøve sin hævn mod de tre rollinger. Efter et nyt dødsfald har børnenes værger fået nok, og de bliver alle sendt på en katolsk kostskole, hvor resten af sæsonen udspiller sig. Her møder vi de nye farverige karakterer som f.eks. Nadine (Bella Higginbotham), en lille solstråle i helvede og Father Bryce, der spilles af Devon Sawa. Altså samme skuespiller, der spillede Jakes far og onkel i første sæson.

Chucky følger naturligvis efter dem på skolen, og så er vi ellers i gang. Denne gang prøver Chucky ikke blot at dræbe vores helte, han har en mystisk plan. Alt imens kører et sideløbende plot med Tiffany Valentine i Jennifer Tillys krop og den nu aflemmede Nica (Fiona Douriff). Det er her, den storslåede komik opstår.

Nogle stjerner skinner klarere end andre

Hvor karaktererne i første sæson var en stor emotionel drivkraft med velskrevne forhold og god udvikling, træder anden sæson lidt vande på den front. De store konflikter karaktererne imellem blev løst i første sæson, så der er ikke så meget at komme efter nu. Lexi får lidt at spille på i forhold til sin mors indvirken på hendes liv og tydelige traumer fra første sæson. Jake og Devon lader til gengæld ikke til at være synderligt berørt af første sæsons begivenheder. Der bliver ikke brugt lang nok tid på at sætte knasterne i deres parforhold op, inden vi ankommer til kostskolen til, at det har en effekt..

Chucky føles meget af tiden som en Mike Flanagan-serie i både stil og stemning, men så kommer Chucky frem og minder en om, hvad det er man sidder og ser. Helt anderledes er B-plottet om Tiffany Valentine i Jennifer Tillys krop. Her tager absurditeten og komikken over. Det går endda så langt, at hele fjerde afsnit bliver en farce af en ’who-dun-it’ med Chucky som en fjerde vægs-brydende vært for afsnittet. Det er underholdning i topklasse, og meget af det kan tilskrives Jennifer Tilly.

Det er tydeligt at Jennifer Tilly nyder rollen, og hun giver den fuld gas. Hver gang hun pryder skærmen, veksler man mellem at smile og grine. Hun er et klart lyspunkt for sæsonen.

Mere af det samme

ChuckySeed of Chucky

Hvis man blev hægtet lidt af i første sæson pga. plotforbindelser til de syv film i Chucky-franchaiset, så bliver det kun værre (eller bedre om man vil) i anden sæson. Her tyer serien til at vise små flashbacks til filmene for at opdatere seeren om filmenes begivenheder. De er dog ikke fyldestgørende nok til, at en ny seer vil vide, hvad der sker. Og faste Chucky-fans ved allerede alt, hvad der er at vide. Forsøget på at indvie nye seere i filmenes historie kommer derfor til kort.

Hvis du kunne lide første sæson, vil du også kunne lide den nye. Den har alt det, Chucky-fans kan lide. Det er på trods af, at tre (eller i hvert fald to) af hovedkaraktererne (i hvert fald midlertidigt) har mistet noget pondus. Så der er stadig mere end rigeligt at komme efter.

Fakta om ’Chucky’ sæson 2:
Instruktør: Don Mancini, Samir Rehem, Leslie Libman og Jeff Renfroe.
Manuskriptforfatter: Don Mancini, Kim Garland, Nick Zigler, Mallory Westfall, Isabella Gutierrez, Rachael Paradis, Alex Delyle og Amanda Blanchard.