Virkeligheden versus Westworld

WestworldHBO Nordic er science fiction, ingen tvivl om det. Bare et blik på teknologien er nok til, at vi med sindsro tænker ”det her kan ikke ske i virkeligheden.”

Og så alligevel… Både Samsung og Asus har planer om at lave en telefon, der kan ”foldes” på samme måde som de tablets, der bruges i serien. Flere computerspil er allerede så avancerede, at du kan skabe en verden med personer, der opfører sig ”virkeligt” baseret ud fra de parametre, de får i deres program. I 1888 var dét, at man kunne sejle under vandet, science fiction, men i dag er det en selvfølgelighed. Vi har gået på Månen, fløjet hurtigere end lyden og har i dag teknologi i vores telefoner, som er mere avanceret, end nogen kunne have drømt om for bare 50 år siden!

Måske er Westworld slet ikke så langt ude i fremtiden. Men hvor langt ude kan den mon være? Her er mit bud.

Lasere brugt til at sende kommunikation

I serien forsøges der at sende store mængder data ud af parken ved hjælp af en laser. Dette er faktisk allerede muligt – det største problem er dog, at de atmosfæriske forhold kan forstyrre transmissionerne. Den internationale rumstation ISS bruger faktisk laserkommunikation.

Responsive computerpersonligheder og narrativer

Vi har allerede sådan nogen, selvom vi ikke tænker på dem som sådan. Siri, Alexa, Amazon Echo… de er alle sammen kunstige intelligenser, der svarer på verbale kommandoer. Du kan måske ikke have en decideret samtale med Siri, men hun forstår, hvad du siger og reagerer på det. Hvis du siger noget, hun ikke kan lide, kan hun også vælge at lade være med at give dig et svar! Alle de forskellige ”digitale assistenter” kan udvikle sig og lære. Jo mere vi bruger dem – jo mere lærer de, og jo bedre service giver de os. Hvis denne teknologi blev overført til et computerspil ville vi meget hurtigt få nogle yderst interessante karakterer i spillet.

Tidligt i 2020 kom der en historie frem om en lille pige, der var blevet ”genskabt” i Virtual Reality. Programmørerne havde kodet billeder og film af pigen ind, og brugt bevægelsesmønstre fra to andre jævnaldrende piger. De havde også genskabt hendes stemme fra filmene. Billederne af pigens mor, der genforenes med sin døde datter i cyberspace, er hjertegribende. Pigen er ikke en ”rigtig” AI, for hun er ikke selvbevidst – men hun opfører sig som en levende pige. Dette taler også godt for, at vi er tæt på at kunne skabe personligheder i computeren, der kan opføre sig næsten som et levende menneske ville kunne.

Mit gæt er, at vi inden for de næste fem-ti år vil have computerskabte og realistiske AI personligheder, der vil kunne opføre sig som en Vært. Samtidig vil vi få mere indflydelse på, hvordan den historie vi ser eller spiller skal udfolde sig. Vi har allerede film, der som Black Mirror: Bandersnatch reagerer på vores respons og ændrer historien efter vores valg. Som jeg skrev i anmeldelsen af den, er det formentlig fremtidens underholdning. Vi vil selv kunne bestemme de historier, vi vil se og opleve, og vi vil formegentlig ende med, at hver film eller tv serie skal filmes med mange forskellige slutninger, fordi der skal tages højde for, hvad brugerne vælger.

I computerverdenen vil det gå endnu hurtigere, fordi man ikke skal filme skuespillerne, men kun bruge de grafiske billeder til at skabe en ny slutning. Mit gæt er igen, at der går fem til ti år før dette slår rigtigt igennem.

LÆS MERE: WOW! Black Mirror: Bandersnatch

Våben, der kan dræbe robotter, men ikke mennesker

Dette er ikke så vildt som det lyder. Det kræver en slags sensor i våbnet, som skyder én slags ammunition mod et menneskeligt mål, og en anden mod en robot. Det hedder Variable Speed Bullets og er allerede noget, man arbejder med i dag. Vi er der dog ikke helt endnu – men inden for ti års tid burde dette være muligt.

Foto: Westworld / HBO Nordic

3D-printede syntetiske muskler og kunstige kroppe

Én af de ting, der gør Værterne så specielle er, at de ikke er ”byggede” som en traditionel robot, men får både deres knogler, muskler og mere ”menneskelige” dele printet i en stor 3D-printer. Derefter bliver det kunstige kød behandlet med et stof, der gør det blødere og mere som rigtig hud. Selv deres hår og iris i øjnene er printede. Videnskaben mener, at vi formentlig er cirka tyve år fra at kunne lave virksomme muskler med den slags teknologi – men vi har allerede bygget kunstige muskler.

Columbia University lavede en kunstig muskel, der kunne bære 1000 gange sin egen vægt og havde en tæthed femten gange stærkere end en menneskelig muskel. Tricket er, at de kunstige muskler ikke skal sidde alene, men skal kunne arbejde sammen i en kunstig krop, og det er faktisk det, der vil tage længst tid. Desuden vil de stærkere muskler ikke være helt så hurtige som vores muskler, hvilket vil gøre, at robotterne ikke vil bevæge sig helt som mennesker. Den teknologi skal derfor forbedres betydeligt, og der taler vi om over 20 år før det vil kunne lade sig gøre.

Menneskelige / menneskelignende personligheder i kunstige hjerner

Det er beregnet, at en menneskelig personlighed, altså en bevidst og tænkende hjerne, kan lagres på cirka 59 Terabytes. I dag findes der ikke en harddisk til salg med helt nok data, men man kan købe en 50 tb server – hvilket altså er næsten nok til at rumme én eneste person. Forestil dig så, hvor meget datakapacitet, der skal bruges for, at alle de mange tusind Værter i parken kan være samlet et sted. Det vil være mere praktisk at have en kæmpeserver stående et sted og have alle personlighederne ”i skyen,” end at hver eneste Vært har hele sin personlighed i sit eget harddrive som den eneste kopi. I så fald ville det være umuligt at genoprette en død og ødelagt Værts personlighed, hvilket vi jo ved sker tit.

Foto: Westworld sæson 1/HBO Nordic

Det bringer også et andet lille problem, nemlig at en sådan størrelse filer tager lang tid at overføre. Selv i dag, med 1 Gigabyte per sekund, ville det tage en uge at downloade en personlighed fra skyen til en Vært. Og så har vi endda ikke taget højde for nye minder, som hver Vært jo vil få efterhånden (indtil de bliver slettet, i hvert fald).

Vi er meget langt fra den teknologi, og mit gæt er, at vi ikke vil se det før sent i det 21. århundrede.

LÆS MERE: Dansk premieredato på Westworld sæson 3 afsløret

Robotter, der har livagtige bevægelser

Vi er allerede tæt på at kunne skabe dukker, der ser nogenlunde levende ud – man kan for eksempel tænke på de lidt uhyggelige Real Dolls, sexdukker, der sælges dyrt på internettet. Der er dog også her plads til forbedringer for disse dukker kan naturligvis ikke bevæge sig. Desuden har de heller ikke helt knækket koden til, hvordan rigtig menneskehud føles og opfører sig, da dukkerne er lavet af en slags silikoneblanding.

Da Værterne i Westworld jo både føles menneskelige at røre ved og kan bevæge sig, har vi altså langt igen. Også her vil mit gæt være mindst 20 år. Robotter har i dag også et balance problem – de har svært ved at bevæge sig på to ben, ligesom vi gør. Robotter som iCub og Asimo bevæger sig med hjul eller ved at kravle, og det bliver nok det første trin. En robot som fx Wall-E vil have nemmere ved at skabe et sikkert bevægelsesmønster for sig selv, mens en der skal gå på to ben vil kræve meget mere arbejde – for slet ikke at tale om at løbe, springe og hvad Værterne ellers gør. For at skabe en livagtig Vært, er vi altså ude i noget, der hedder mindst 50 år, og de første vil højst sandsynligt mest af alt ligne vandrende Real Dolls. For eksempel er der lavet en nyhedsoplæser robot, der hedder Komoroid. Hvis man ser på hende, har man nok en ide om, hvordan virkelighedens Westworld-park vil se ud på åbningsdagen.

Foto: Robotten Asimo / Vanillase

Teknologien bevæger sig ofte hurtigere end man skulle tro, og mange gange er det fordi fiktionen inspirerer dem. Mobiltelefoner og fotocelle-styrede døre er inspireret af Star Trek i 1960’erne, ligesom tablets er inspireret af Star Trek: The Next Generation i 1980’erne. Vi inspireres til at skabe det, vi ser – og fordi teknologien i dag bevæger sig meget hurtigere end for bare 50 år siden, kan det sagtens være, at mine bud her er alt for konservative. Måske står vi om 20 år og kan skue ud over en fuldstændig kopi af Westworld-parken, fordi en eller anden genial person bestemte sig til at gøre Dr. Ford kunsten efter.

Jeg ved ikke, hvordan I har det… men jeg er ikke sikker på, at jeg ville turde løse billet. Og så alligevel – det ville jo være fristende…

Sponsoreret
Prøv C More gratis i 14 dage og få adgang til masser af film og serier allerede idag

Sponsoreret
Gode serier kræver godt bredbånd. Sammenlign priser her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *