Anmeldelse af Forhøret

AfTrine Jerichau Roslev
20. november 2019

I fredags havde Christoffer Boe og Viaplay premiere på krimiserien Forhøret med et så stjernespækket cast, at mine forventninger til serien var tårnhøje. Nu er anmeldelsen klar!

Et ubehageligt møde med retsmedicineren

Ulrich Thomsen

Bjørn vil ikke tro på, at hans datter har taget sit eget liv og truer med selv at skære Christina op for at finde beviser for, at nogen har begået en forbrydelse mod hende. I flere minutter er vi vidne til Bjørns afpresning af Frank, der forsøger at tale Bjørn til fornuft. Disse minutter føltes så ubehagelige, at jeg flere gange ønskede, at nogen skulle komme og stoppe Bjørn. Ja, faktisk ønskede jeg, at afsnittet snart sluttede. Er det en dårlig følelse at have? Næ, det er det ikke. Det er lige præcis det, der kan kendetegne en god krimiserie.

Bjørn vil finde Christinas morder

Søren Malling

I klassisk krimistil drager Bjørn nu af sted for at løse mordgåden på egen hånd, mens han blæser på lovens regler. I resten af seriens syv afsnit møder han i hvert afsnit én ny person, der kan lede ham på sporet af, hvem der slog Christina ihjel; hende selv eller en anden? Disse møder giver os samtidigt forklaringen på seriens titel Forhøret, i og med Bjørn har personerne til forhør – ikke på politigården vel at bemærke, men som lovløs politimand.

For lidt spænding i Forhøret

Desværre når spændingen ikke helt at stige så meget, som jeg havde håbet. Den ubehagelige følelse, jeg havde i seriens første afsnit, var desværre en engangsfølelse, og jeg ville ønske, at Boe havde givet den mere krimigas i resten af serien.

Forhøret er meget mere end en krimi

Forhøret

Bjørns rejse ind i datterens liv kompenserer for den manglende krimispænding og er med til at give seriens opbygning mening. For de i alt otte afsnit er tætpakket med dialog mellem to mennesker og giver ikke meget plads til, at karaktererne kan flytte sig fysisk, kun psykisk. Sådanne tunge dialoger kan kun fuldføres nærværende af et hold rutinerede skuespillere, og derfor er det da også heldigt, at Forhøret netop består af et sådan hold; Ulrich Thomsen, Søren Malling, David Dencik, Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, Lars Ranthe og Lars Mikkelsen. Allesammen er de med til at give fortællingen om Bjørns forhold til sin datter dybde.

Forhøret havde meget at leve op til med så mange dygtige skuespillere i en dansk krimi – en genre, som Danmark mestrer til verdensklasse. Skuespillerne leverer da også en super intens præsentation, der fik mig til at lytte til hvert eneste ord i forhørene. Jeg savnede dog den spænding, som jeg havde forventet at få i en (selv)mordgådefortælling, men til gengæld fik jeg en noget nær ængstelig fortælling om en fars forhold til sin datter smukt og på samme tid distanceret leveret af Ulrich Thomsen – og til sidst af Trine Dyrholm.

Alle afsnit kan ses på Viaplay

Læs mere omViaplay