Anmeldelse af Forhøret

I fredags havde Christoffer Boe og Viaplay premiere på krimiserien Forhøret med et så stjernespækket cast, at mine forventninger til serien var tårnhøje. Nu er anmeldelsen klar!

Et ubehageligt møde med retsmedicineren

Politibetjenten Bjørn (Ulrich Thomsen) lægger vejen forbi retsmedicineren Frank (Lars Ranthe) for at aflevere nogle papirer. Få timer forinden har Frank obduceret liget af en ung, ukendt kvinde, som stadig ligger på briksen, da Bjørn kommer. Til sin allerstørste skræk finder Bjørn ud af, at den unge kvinde er hans datter, Christina (Alma Ekehed Thomsen), som han i lang tid har haft et distanceret forhold til. Ulrich Thomsen leverer i disse sekunder noget af det fineste skuespil, jeg længe har set ham præstere. Skuespillet bliver kun mere overvældende i resten af første afsnits minutter, da Bjørn i sine følelsers vold låser døren til obduktionsrummet og forsøger at tvinge Frank til at obducere Christina på ny. Frank nægter og holder fast i resultatet af sin obduktion: Christina har begået selvmord.

Bjørn vil ikke tro på, at hans datter har taget sit eget liv og truer med selv at skære Christina op for at finde beviser for, at nogen har begået en forbrydelse mod hende. I flere minutter er vi vidne til Bjørns afpresning af Frank, der forsøger at tale Bjørn til fornuft. Disse minutter føltes så ubehagelige, at jeg flere gange ønskede, at nogen skulle komme og stoppe Bjørn. Ja, faktisk ønskede jeg, at afsnittet snart sluttede. Er det en dårlig følelse at have? Næ, det er det ikke. Det er lige præcis det, der kan kendetegne en god krimiserie.

Bjørn vil finde Christinas morder

Mine bønner blev hørt! For efter nogle ubehagelige minutter i obduktionslokalet bliver Frank reddet af Bjørns chef, Richard (Søren Malling), der banker på døren ind til lokalet, så Frank kan slippe ud. Richard får i første omgang talt Bjørn en smule ned, men da han forlader lokalet for at tale med Frank, finder Bjørn oplysningerne på, hvor Christina blev fundet død; i en luksuslejlighed i København.

I klassisk krimistil drager Bjørn nu af sted for at løse mordgåden på egen hånd, mens han blæser på lovens regler. I resten af seriens syv afsnit møder han i hvert afsnit én ny person, der kan lede ham på sporet af, hvem der slog Christina ihjel; hende selv eller en anden? Disse møder giver os samtidigt forklaringen på seriens titel Forhøret, i og med Bjørn har personerne til forhør – ikke på politigården vel at bemærke, men som lovløs politimand.

For lidt spænding i Forhøret

Afsnittene varer mellem 20-25 minutter, og jeg forstår egentlig godt Christoffer Boes intentioner med, at vi følger Bjørn stort set minut for minut (uden krydsklipning) i opklaringen af Christinas død. På den måde vil vi sammen med Bjørn gennemgå de samme følelser, og spændingskurven vil stige og falde i takt med hans rejse.

Desværre når spændingen ikke helt at stige så meget, som jeg havde håbet. Den ubehagelige følelse, jeg havde i seriens første afsnit, var desværre en engangsfølelse, og jeg ville ønske, at Boe havde givet den mere krimigas i resten af serien.

Forhøret er meget mere end en krimi

Når det er sagt, så viser Forhøret sig at være meget mere end en krimi. Den handler om en far, der nægter at acceptere, at hans datter har begået selvmord, og som trævler op i sin datters fortid, som han intet anede om. Ulrich Thomsen spiller denne rejse med lige dele fornægtelse og skyldfølelse, og jeg er sikker på, at jeg ikke var den eneste, der fulgte intenst med på rejsen.

Bjørns rejse ind i datterens liv kompenserer for den manglende krimispænding og er med til at give seriens opbygning mening. For de i alt otte afsnit er tætpakket med dialog mellem to mennesker og giver ikke meget plads til, at karaktererne kan flytte sig fysisk, kun psykisk. Sådanne tunge dialoger kan kun fuldføres nærværende af et hold rutinerede skuespillere, og derfor er det da også heldigt, at Forhøret netop består af et sådan hold; Ulrich Thomsen, Søren Malling, David Dencik, Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, Lars Ranthe og Lars Mikkelsen. Allesammen er de med til at give fortællingen om Bjørns forhold til sin datter dybde.

Forhøret havde meget at leve op til med så mange dygtige skuespillere i en dansk krimi – en genre, som Danmark mestrer til verdensklasse. Skuespillerne leverer da også en super intens præsentation, der fik mig til at lytte til hvert eneste ord i forhørene. Jeg savnede dog den spænding, som jeg havde forventet at få i en (selv)mordgådefortælling, men til gengæld fik jeg en noget nær ængstelig fortælling om en fars forhold til sin datter smukt og på samme tid distanceret leveret af Ulrich Thomsen – og til sidst af Trine Dyrholm.

Alle afsnit kan ses på Viaplay