Anmeldelse af Hollywood

Hollywood er en amerikansk Netflix-minidramaserie, som foregår i tiden efter 2. verdenskrig. Castet er en god blanding af både unge såvel som erfarne skuespillere, som alle giver serien en flot indlevelsesrig fornemmelse af datidens golden Hollywood.

Suget ind i en troværdig tidslomme

Historien omhandler det fiktive ACE Studio, som satte sit gyldne stempel på Hollywood-kortet, da de brød med alle normerne og gav sorte en fuld fortjent plads i solen for deres flotte manuskriptarbejde og skuespil. Nye unge spirende skuespiltalenter fik lov at få en chance i den lukkede og forholdsvis lille kreds af showbusiness og bevise sit værd trods stærk modvind og mange fysiske og psykiske prøvelser for at realisere deres drømme.

Lige fra begyndelse af første afsnit af Hollywood bliver man suget med ind denne troværdige og ægte skuespillerudførte tidslomme, hvor alt fra frisure, makeup, tøjstil, musik, scene settings og tale er ned til mindste lille detalje spot on i ren 40’er-vibe.

Drømme om succes

Vi følger en flok unge statister og skuespillere, som søger deres drømme om at blive succesrige og kendte stjerner på det store lærred. Men der er langt imellem virkelighed og store håb for at få deres drømme opfyldte. Og mange må trods mange overskredne personlige grænser alligevel se deres drømme gå op i flammer.

Der er mange håbefulde talenter, som er villige til at gå langt for deres karriere, og specielt dette udnytter de sleske agenter. En agent, vi kommer til at stifte stort bekendtskab med, er den meget veludførte karakter som skuespilleragenten Henry Wilson (aka James Parsons kendt fra tv-serien The Big Bang Theory). En slibrig sno, som med sin utrolige nedgørende opførsel får sine egne homoseksuelle tendenser udlevet. En underverden, som dengang var holdt meget i skjul og kun foregik under private forhold og natklubber.

Håbet lever på tankstationen

Golden Globe-vinderen Dylan McDermott (American Horry Story) spiller tankstationsejeren Ernest West. En midaldrende håbefuld og tidligere skuespiller, som bruger sit indlevelsestalent ved at agere pimp for sine spirende unge og naive skuespilleransatte gigoloer i håbet om også selv at blive opdaget. De unge skuespillere gør alt, hvad de kan i deres forsøg på at arbejde sig frem blandt rige kunder og klienter, som kommer på tankstationen for alt andet end benzin og bestiller sig en tur til Dreamland.

Make it or break it – Or Die trying uanset, hvad prisen for fame end måtte være.

Drømme udleves og forsøges realiseret i længslen om at blive den næste store stjerne. Datidens stjernenavne som bl.a. den flotte mørkglødede Rock Hudson (Jake Picking) får Hollywood også portrætteret. Her vises historien bag hans karriere og den mørke side af medaljen, som fulgte med.

Ægte Hollywood-charme

De spirende talenter i Sunny Californien gør naivt alt, hvad de kan for at få et glimt af glamour og et håbefuldt drys af stjernestøv. Og der bliver i bogstaveligt forstand fundet og brugt mange bagdøre for at få lov til at træde ind i den branche, som ellers kun er velkommen for den lille skare, som enten er født med en guldske i munden eller allerede har skabt sig et prestigefyldt navn i denne ellers lukkede kreds i filmbyen. Det er en skildring af glamour i en ellers dominerende hvid mandeverden versus fremtidens uundgåelige menneskeprotest for at bryde med gamle fastlåste normer og minoriteter.

Hollywood kan til tider være en smule overfladisk historie, som af og til tager et dyk ned i realismens sande ansigt. Alligevel formås der at blive lavet en god fortælling og pointe med ægte Hollywood-charme. Og man ser også den spændende side af historien, når det hele går op i en højere enhed, og ukendte manuskriptforfattere og producenter får chancen for at slå sig løs og få sit gennembrud. Her viser serien trods alt, at bag sin barske facade kan man med en smule held, lykke og forstand og med hjertet på rette sted få drømme opfyldt. Essensen af ægte Hollywood wanna be famous-glamour er for sin tids æra fanget rigtig godt.

Den amerikanske måde, hvorpå der ikke spilles en oplæst rolle, men i stedet fremføres en karakter så overbevisende, at man føler, det er en naturlig fremførelse af virkelighed (i skuespillerforstand), det er voldsomt fascinerende i min verden.

Fakta om Hollywood

Manuskriptforfatter: Ian Brennan og Ryan Murphy
Medvirkende: Darren Criss, Patti LuPone, Holland Taylor, Jeremy Pope og Samara Weaving m.fl.