Anmeldelse af I Know This Much Is True

I Know This Much Is True på HBO Nordic er en ny guldklump i seriernes skatkammer. Selve historien er oprindeligt en udgivet roman fra 1998 skrevet af Wally Lamb, der ligeledes har bidraget til manuskripterne på alle seks afsnit i samarbejde med instruktør og serieskaber Derec Cianfrance.

Mark Ruffalo (The Kids Are All Right, Avengers, Shutter Island m.fl.), som vi kender både fra dramaroller, og som ligeledes har fortolket dualiteten i Marvels Bruce Banner og Hulk, får denne gang understreget, at hans skuespilevner bestemt lever op til hans tidligere tre oscarnomineringer.

Uens tvillinger

Ruffalo spiller tvillingerne Dominic og Thomas Birdsey, der trods deres ensartede ydre er forskellige som nat og dag. Serien indledes med Thomas, der på et offentligt bibliotek reciterer biblen og hugger sin hånd af som offer for at redde verden og menneskeheden.

Efter voldsom panik og mediedækning bliver Thomas forflyttet fra sit bofællesskab og tvangsindlagt på en lukket afdeling. Dominic, der derefter indtager hovedrollen i historien, viser sig at være vokset op med den forsigtige og psykisk mere skrøbelige Thomas. Deres mor Concettina, af siciliansk afstamning, er en kærlig og blid kvinde, der på grund af Thomas’ gemyt har været meget beskyttende over for ham.

Barndommens skyggeside

Drengene har aldrig kendt deres biologiske far eller sågar fået at vide, hvem han er. Concettina har i stedet giftet sig med en ny mand, Ray Birdsey, der efter giftermålet adopterede drengene, da de var små. Opvæksten med Ray viser sig dog at have været hård. Især Thomas, der med årene viser sig psykisk ustabil, gennemgår verbale og fysiske overgreb fra den frustrerede Ray. Stedfaderen kategoriserer sindslidelserne som generel svaghed og lægger primært skylden for Thomas’ øgede særheder hos hans overbeskyttende mor. Dominic påtager sig igennem tiden ubevidst ansvaret som broderens beskytter. En byrde, der langsomt viser sit grimme ansigt.

Det italienske manuskript

Da moderen får cancer forærer hun Dominic et håndskrevet manuskript udarbejdet af tvillingernes morfar for mange år tilbage. Concettina, der udviser en enorm agtelse for sin far, håber, at det italienske manuskript vil fortælle Dominic, hvilken stor mand hendes far var.

Moderen går bort og nægter til det sidste at fortælle Dominic om deres far. Derfor fortsætter Dominic sit liv dels med at kæmpe mod Thomas’ tvangsindlæggelse og dels med kampen mod sine egne dæmoner, der har påvirket hans ægteskab og fortsat saboterer både forhold og venskaber – alt imens det italienske manuskript afventer en oversættelse, der lover forløsning på de mørke skyer over Dominics liv.

Nyt tvillingedrama

Efterhånden kunne det føles lidt gennemtærsket, når skuespillere fastslår deres evner ved at spille deres egen tvilling. Vi har set Jeremy Irons spille både selvsikker og sky i Dead Ringers, vi har grint af Bette Midler og Lily Tomlin som forbyttede tvillinger i komedien Big Business, og vi fik præsenteret en overemotionel samt en forsagt version af Leonardo DiCaprio i The Man in the Iron Mask.

Alligevel bliver Mark Ruffalos Dominic og Thomas Birdsey en oplevelse ud over det sædvanlige. Tvivler man på, om Ruffalo rækker længere end den sindsrolige detektiv, kunstner eller forsker, så får man det fulde spektrum af hans formåen i I Know This Much is True.

Ruffalo går lige i hjertet

Dominic og Thomas er to vidt forskellige personer, og Ruffalo serverer det på grænsen til det uhyggelige. Selv i scener, hvor man ser tvillingernes silhuetter på afstand, ses en tydelig ændring af Ruffalos person, og oveni er fremførelsen af tvillingernes følelsesregister ligeledes gribende.

Thomas’ hjælpeløshed, hysteriske anfald og konstant forpinte udtryk går lige i hjertet, og det samme gælder Dominics underspillede indre konflikt og de modvillige tårer, som han ihærdigt forsøger at skjule bag facaden af hårdfør maskulinitet. Rækken af tragedier, der konstant rammer Dominic, kan til tider blive for meget for os publikum, men trods fornemmelsen af følelsesmæssig overflod, mister vi aldrig den emotionelle forbindelse, som Ruffalo så effektivt skaber mellem os og tvillingerne.

Storslået cast

Rosie O’Donnell (Flintstones, Another Stakeout) som Thomas’ dedikerede socialrådgiver er endnu en fryd for øjet. O’Donnell har smidt de komiske klude fra sine mange tidligere bedrifter og leverer her en jordnær og overbevisende præstation.

Nøjagtigt det samme gør sig gældende for Kathryn Hahn (Bad Moms, The Do-Over), der spiller Dominics ekskone Dessa. Hahn, som mange ligeledes genkender fra lidt grovkornede komedier, er alt andet end grinagtig eller forloren, når hun deler livets nedture med Dominic og Thomas.

Blandt de nyere talenter fortjener Philip Ettinger bestemt navns nævnelse, da han har fået hvervet at spille Dominic og Thomas i deres unge år. Trods flere mindre roller på CV’et, blandt andet i Elementary, er dette første gang, at jeg bemærker Ettingers præstationer, og jeg er ovenud tilfreds. Ud over at han udseendemæssigt er så perfekt castet, at man mistænker, han er beslægtet med Ruffalo, så emmer han en intensitet, der forfører os, som var han veteran. Ettinger overfører på eminent vis Ruffalos version af tvillingerne til deres yngre jeg og giver brødrene yderligere liv og dybde.

Gammel Lewis på ny flaske

Sidst men ikke mindst har vi Juliette Lewis (Natural Born Killers, Cape Fear) som den uberegnelige og lettere forstyrrede oversætter Nedra Frank. Lewis leverer som sædvanligt varen, trods det igen bliver af samme Juliette Lewis-skuffe.

Nedra Frank bliver desværre ufrivilligt til en ‘Natural Born Killer Mallory Knox’-type med en uddannelse som translatør. Underholdende nok, men rollen kunne fortrinsvist have været besat af en anden skuespiller uden det helt store tab. Endda kunne en sådan substituering have haft positiv virkning på Nedra Franks uberegnelighed, fortolket fra en anden vinkel.

En fantastisk og overvældende oplevelse

Selvom det overvejende er Ruffalo med følge, der giver serien sin plads på toppen, så er historien i sig selv også en gribende beretning om livets tragedier, og hvordan vi håndterer dem. Man bliver på brutalt vis mindet om, hvor svært det er at tage ansvar for ens egen livsrejse, når vores bagage er for tung – og som i virkelighedens verden findes der ikke skarpt optegnet skurke men blot mennesker, der træffer mere eller mindre heldige valg.

Tager man desuden små detaljer nærmere i øjesyn, er der raffineret symbolik at finde; såsom tvillingernes fødselstidspunkt, der sker på hver deres side af nytårsaften, og trods fødsler med minutters mellemrum er de født hver sit år. En finurlighed, der understreger paradokset i, hvor tæt og hvor langt de er fra hinanden. Simpelt og smukt.

Dommen i det store hele er, at serien er en fantastisk og overvældende oplevelse. Vi tages med på en vandring igennem et liv præget af tragedie på tragedie, og trods man bliver mættet af al elendighed og tårer, så fortsætter man i forhåbningen om at Dominic og Thomas finder et refugium fra deres plagede opvækst. Om det realiseres eller ej, må I tune ind på HBO Nordic for at se, men den har i hvert fald fået undertegnede til at genoverveje sin all-time serie top ti.

Fakta om I Know This Much Is True

Instruktør: Derec Cianfrance
Manuskriptforfatter: Derec Cianfrance, Wally Lamb, Anya Epstein.