Anmeldelse af The Sinner

18. juli 2019
Anmeldelse af The Sinner
(Foto: The Sinner/Netflix)

På en varm og solrig dag på stranden får hustru og mor til en søn, Cora Tannetti, en pludselig indskydelse og som et lyn fra en klar himmel fører hun kniven, som hun bruger til at skrælle sønnens frugt, og stikker en ung fyr adskillige gange, hvilket leder til hans død.

Som i en trance, kickstartet af musikken fra en gruppe unge mennesker på stranden, angriber Cora gruppen af unge festglade mennesker som pjatter uskyldigt med hinanden. Jun skriger mens hun stikker den unge mand, siger at han skal stoppe og holde sig fra hende han kysser kærligt, dette er alt imens hele stranden måbende ser med og blodet flyder.

Sådan starter det første afsnit af The Sinner på Netflix og så er der ellers lagt op til noget af en hjernevrider da Cora, som er spillet helt fantastisk af Jessica Biel, for det første ikke kan huske, at hun nogensinde har mødt den unge mand, hun nu har slået ihjel, og for det andet ikke kan forklare hvorfor den pludselige lyst til at dræbe opstod. The Sinner adskiller sig fra mange andre krimiserier, da den fra første afsnit har en gerningsmand, eller gerningskvinde om man vil, mordvåben, tilståelse og adskillige vidner, men intet motiv. Spørgsmålet om hvorfor bliver derfor det altoverskyggende tema igennem hele serien.

I otte nervepirrende afsnit er det nu efterforskeren Harry Ambroses opgave at finde motivet for drabet på den unge mand, Frankie Belmont, som fra første øjekast ser ud til uheldigvis at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, ved et tilfælde. De grusomme ting Ambrose afslører ved at grave i Coras fortid, brik for brik, omhandler en dyster fortid med en meget religiøs mor, en dødssyg lillesøster og en turbulent fortid med forelskelse, fest og hårde stoffer som ved første øjekast er skyld i Coras manglede hukommelse.

Da sagen egentlig er rimelig ligetil, rent juridisk og retsmæssigt, må Ambrose hurtigt involvere sig personligt og bruge uortodokse tricks for at undgå, at Cora bliver fængslet med længst mulig dom, men som serien udvikler sig afslører Harry sine egne indre dæmoner som indebærer et krakelerende ægteskab og en fetich udlevet i det skjulte. I første omgang tilstår Cora mordet, og skylden hun nu bærer tungt gør, at enhver straf synes passende for hende. Men da Harry begynder at grave i Coras fortid, viser det sig, at alting ikke er som det ser ud og at Cora, som nævnt, gemmer på en frygtelig fortid med traumatiske oplevelser, uden selv at være i stand til at huske eller forstå det hele.

Dette element gør serien helt eminent da hvert afsnit afslører en ny brik til puslespillet, men i et roligt tempo. Dog er man vidne til en masse dramatiske flashbacks så man sidder klistret til skærmen for at få mere og for at kunne løse mysteriet, som ikke er forudsigeligt men meget anderledes end forventet. Kombinationen af plot-twist og dramatiske flashback gør The Sinner enormt fangende og spændende. Jessica Biel som man ellers kender fra filmen The Texas Chainsaw Massacre, serien I Den Syvende Himmel eller fra den røde løber ved siden af husbonden Justin Timberlake spiller følelsesmæssigt overbevisende og særdeles intenst og dramatisk.

Udover hendes præstation gør både Christopher Abbott det fremragende intenst og nagende godt som hendes intet vidende og forvirrede mand og Bill Pullmans rolle som Harry Ambrose er ligeså overbevisende som en efterforsker, der af uforklarlige årsager prioriterer sit arbejde og Coras sag før sit ægteskab, som er ved at smuldre. Alt i alt en serie der byder på gode skuespillerpræstationer, dramatisk plot og emner som liv, sex, mystisk og traumer. Personligt mener jeg at plottet og slutningen bærer præg af det er en amerikansk serie og ikke dansk, da den efter min mening er en lille smule overdrevet og over the top, men det er samtidig også det, der holder mig klistret til skærmen i alle 8 afsnit, så få set The Sinner på Netflix og se om du kan regne mysteriet ud…

I første omgang er det kun første sæson af The Sinner der er tilgængelig på Netflix, men grundet seriens store succes med første sæson, er den udvidet med endnu en som jeg har store forventninger til.

Læs mere omNetflixThe Sinner